Του Αχ. Λαζάρου
Αν και ειπώθηκαν και γράφτηκαν πάμπολλα για το Κρυφό σχολείο πλησιάζει η 25η Μαρτίου, ανήμερα και μεθεόρτια ούτε οι ειδικευμένοι ιστορικοί, προ πάντων δε ο πολύς κόσμος, έμαθον περισσότερα από όσα γνώριζαν.
Το κρυφό Σχολειό χαρακτηρίστηκε ως μύθος από πανεπιστημιακό καθηγητή σε κείμενό του, που δημοσιεύτηκε στην έγκριτη Ιστορία του Ελληνικού Έθνους της Εκδοτικής Αθηνών. Καθηγητής δε μέσης εκπαίδευσης μετέφερε τον επίμαχο χαρακτηρισμό σε σχολικό εγχειρίδιο της βαθμίδας του με συνέπεια υπηρεσιακές διώξεις, στις οποίες έθεσε απαλλακτικό τέλος ο υποφαινόμενος ως γενικός επιθεωρητής Μ.Ε. κατά την εσχάτη συνεδρίαση του αρμοδίου υπηρεσιακού Συμβουλίου με το ελαφρυντικό ότι έδωσε πίστη τόσο στο αξιόπιστο της Εκδοτικής Αθηνών όσο και στην πανεπιστημιακή ιδιότητα του συνεργάτη της.
Από τα εφετινά εορταστικά πεπραγμένα ξεχωρίζουν αισθητότατα άρθρο επιγραφόμενο «Οι μύθοι του ‘21 και οι ψευδοεπιστημονικές ‘τεχνικές’ της αποδόμησης» του Ν. Δαπέρογολα, Δρα Ιστορίας του ΑΠΘ, στην εφημερίδα ’Αντιφωνητής’ Κομοτηνής (1.4.2011), όπου με παρρησία επιστημονική παρέχονται ακριβείς πληροφορίες:
«..ο πολύς κόσμος ήταν μάλλον ανυποψίαστος ως την στιγμή που εμφανίστηκε το εκκωφαντικό ανοσιούργημα της αξιότιμης κυρίας Ρεπούση (στην οποία βεβαίως για τον λόγο αυτό μάλλον θα πρέπει να χρωστάμε και… ευγνωμοσύνη, καθότι με το τόσο βλακωδώς απροκάλυπτο πόνημά της αφύπνισε πολλές συνειδήσεις). Για τους κάπως υποψιασμένους βέβαια το πρώτο εμβληματικό ίσως έργο αυτού του αποδομητικού κλίματος υπήρξε το διαβόητο «Τι είναι η πατρίδα μας» το 1977, όπου οι κυρίες Δραγώνα και Φραγκουδάκη, Αβδελά και άλλα επίτιμα μέλη από αυτό το κωμικό σινάφι των ελληνοφοβικών που παριστάνουν τους μελετητές, εξέμεσαν διάφορα απίστευτα για την ελληνική εθνογένεση».
«..ο πολύς κόσμος ήταν μάλλον ανυποψίαστος ως την στιγμή που εμφανίστηκε το εκκωφαντικό ανοσιούργημα της αξιότιμης κυρίας Ρεπούση (στην οποία βεβαίως για τον λόγο αυτό μάλλον θα πρέπει να χρωστάμε και… ευγνωμοσύνη, καθότι με το τόσο βλακωδώς απροκάλυπτο πόνημά της αφύπνισε πολλές συνειδήσεις). Για τους κάπως υποψιασμένους βέβαια το πρώτο εμβληματικό ίσως έργο αυτού του αποδομητικού κλίματος υπήρξε το διαβόητο «Τι είναι η πατρίδα μας» το 1977, όπου οι κυρίες Δραγώνα και Φραγκουδάκη, Αβδελά και άλλα επίτιμα μέλη από αυτό το κωμικό σινάφι των ελληνοφοβικών που παριστάνουν τους μελετητές, εξέμεσαν διάφορα απίστευτα για την ελληνική εθνογένεση».
Ξεχώρισε επίσης εποικοδομητικά η διάλεξη με θέμα : «Άσκηση από-απομυθοποίησης: το Κρυφό Σχολειό» του ομότιμου καθηγητή του πανεπιστημίου Ιωαννίνων Φάνη Ι. Κακριδή, δημοσιευμένη στην εφημερίδα ‘τα Γιάννινα’, 2.3.2011. ο ομιλητής προς το τέλος τονίζει:
«…το Κρυφό Σχολείο ξανακερδίζει την υπόστασή του, δικαιώνει το όνομα και παίρνει πάλι την θέση του στον ιστορικό χώρο και χρόνο…». Παρακάτω δε διατυπώνει την άποψη του ως εξής: « … το Κρυφό Σχολειό μπορεί άνετα να χαρακτηριστεί όχι μύθος αλλά θρύλος με ιστορικό πυρήνα…».. Την οπωσδήποτε ολοφάνερη επιφυλακτικότητά του υπαγορεύουν όσα προηγουμένως έχει υποστηρίξει: «πέρα Από την έλλειψη μαρτυριών, το κύριο επιχείρημα που χρησιμοποιείται ως απόδειξη ότι εξαρχής οι Τούρκοι δεν απαγόρευαν στους Έλληνες να ιδρύσουν και να λειτουργούν σχολεία.. Το επιχείρημα είναι αμάχητο: τι νόημα θα είχαν τα κρυφά σχολεία, όταν μπορούσαν να λειτουργήσουν φανερά; »
«…το Κρυφό Σχολείο ξανακερδίζει την υπόστασή του, δικαιώνει το όνομα και παίρνει πάλι την θέση του στον ιστορικό χώρο και χρόνο…». Παρακάτω δε διατυπώνει την άποψη του ως εξής: « … το Κρυφό Σχολειό μπορεί άνετα να χαρακτηριστεί όχι μύθος αλλά θρύλος με ιστορικό πυρήνα…».. Την οπωσδήποτε ολοφάνερη επιφυλακτικότητά του υπαγορεύουν όσα προηγουμένως έχει υποστηρίξει: «πέρα Από την έλλειψη μαρτυριών, το κύριο επιχείρημα που χρησιμοποιείται ως απόδειξη ότι εξαρχής οι Τούρκοι δεν απαγόρευαν στους Έλληνες να ιδρύσουν και να λειτουργούν σχολεία.. Το επιχείρημα είναι αμάχητο: τι νόημα θα είχαν τα κρυφά σχολεία, όταν μπορούσαν να λειτουργήσουν φανερά; »
Όμως μπορούσαν; Όχι τεκμηριωμένα. Υπάρχει μαρτυρία:
« Ίσως δεν είναι περιττόν να αναφέρωμεν την γνώμην αξιοπίστου ανδρός, του Ιωσήφ Βρυεννίου (εις την έκδοσιν αυτού υπό Ευγενίου Βουλγάρεως τ.3,1784,σ 303) περί των υπερασπιστών της Κων/πόλεως:
« Και Κωνσταντίνος μεν έπεσεν επί της μάχης ο Παλαιολόγος μετά των περί αυτόν αγωνιζόμενος· και των άλλων δε πολιτών το πλείστον μέρος μαχαίρας έργον εγένετο· είτι δε και υπελείφθη κατάλειμμα, οι μεν εις αλλοτρίας διεσπάσθησαν χώρας φυγή χρησάμενοι, οι δε τη τήδε κακείσαι περιήχθησαν δοριάλωτοι·πάσα δε κτήσις και περιουσία υπό Τούρκοις δεσπόταις μετέπεσε. Και ναοί μεν προυτέθησαν εις διαρπαγήν, οίκοι δε λαμπροί και περιφανείς υπέστησαν γύμνωσιν και η Πόλις ηρήμωται και σχεδόν ηφάνισται. Καίτοι δε θρησκεύειν τα πάτρια Γραικοίς επετράπη, αλλ’ η του διδάσκειν τον λαόν ελευθερία αυτοίς κεκόλασται….»!!!
« Ίσως δεν είναι περιττόν να αναφέρωμεν την γνώμην αξιοπίστου ανδρός, του Ιωσήφ Βρυεννίου (εις την έκδοσιν αυτού υπό Ευγενίου Βουλγάρεως τ.3,1784,σ 303) περί των υπερασπιστών της Κων/πόλεως:
« Και Κωνσταντίνος μεν έπεσεν επί της μάχης ο Παλαιολόγος μετά των περί αυτόν αγωνιζόμενος· και των άλλων δε πολιτών το πλείστον μέρος μαχαίρας έργον εγένετο· είτι δε και υπελείφθη κατάλειμμα, οι μεν εις αλλοτρίας διεσπάσθησαν χώρας φυγή χρησάμενοι, οι δε τη τήδε κακείσαι περιήχθησαν δοριάλωτοι·πάσα δε κτήσις και περιουσία υπό Τούρκοις δεσπόταις μετέπεσε. Και ναοί μεν προυτέθησαν εις διαρπαγήν, οίκοι δε λαμπροί και περιφανείς υπέστησαν γύμνωσιν και η Πόλις ηρήμωται και σχεδόν ηφάνισται. Καίτοι δε θρησκεύειν τα πάτρια Γραικοίς επετράπη, αλλ’ η του διδάσκειν τον λαόν ελευθερία αυτοίς κεκόλασται….»!!!
(Π.β. Κωνσταντίνου Ι. Αμάντου, Ακαδημαϊκού ομότιμου Καθηγητού του Πανεπιστημίου Αθηνών, ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΩΝ από του 11ου αιώνος μέχρι του 1821. τόμος Α. ΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΠΡΟΣ ΚΑΤΑΛΗΨΙΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ 1071-1571
Οργανισμός Εκδόσεως Σχολικών βιβλίων ΑΘΗΝΑ 1955, Σ 201 σημ. 117)
Ευχαριστούμε τον κ. Ι. Τσιαμήτρο για την αποστολή του άρθρου !
Ευχαριστούμε τον κ. Ι. Τσιαμήτρο για την αποστολή του άρθρου !
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η κόσμια κριτική και η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των σχολιαστών είναι σεβαστή. Σχόλια τα οποία υπεισέρχονται σε προσωπικά δεδομένα ή με υβριστικό περιεχόμενο να μην γίνονται. Τα σχόλια αποτελούν καθαρά προσωπικές απόψεις των συντακτών τους. Οι διαχειριστές δεν ευθύνονται σε καμία περίπτωση για τυχόν δημοσίευση υβριστικού ή παράνομου περιεχομένου στα σχόλια των αναρτήσεων.Τα σχόλια αυτά θα διαγράφονται με την πρώτη ευκαιρία.