Ελληνικά Κεραμοποιεία Μοναστηρίου: Αφοι Χατζηλία |
Στα μέσα του 19ου αιώνα μνημονεύονται στο Μοναστήρι 116 Έλληνες έμποροι, οι οποίοι αποκόμιζαν τεράστια κέρδη από την εισαγωγή αγγλικών βιομηχανικών προϊόντων και θεωρούνταν οι κύριοι φορείς του εξωτερικού εμπορίου σε ολόκληρη την Βορειοδυτική Μακεδονία. Η Τεργέστη, το Δυρράχιο και το Βελιγράδι αποτελούσαν σημαντικά οικονομικά κέντρα του αυστριακού εμπορίου, από την παρουσία των οποίων επωφελούνταν κυρίως οι Έλληνες έμποροι του Μοναστηρίου, οι οποίοι διέθεταν εμπορικά καταστήματα στην Βιέννη, στην Κωνσταντινούπολη, στην Γερμανία, στο Manchester, στην Μασσαλία και σε άλλα ευρωπαϊκά κέντρα.
Στην Βιέννη έδρευε ο σημαντικός εμπορικός οίκος των αδελφών Νιτσιώτα του Κρουσόβου, ο οποίος έφτασε στα μέσα του 19ου αιώνα στο υψηλότερο πεδίο της οικονομικής δραστηριότητας του. Οι αδελφοί Νιτσιώτα συνήθιζαν κάθε χρόνο να συναντιούνται στο Κρούσοβο, για να μετρήσουν το κεφάλαιο τους, να εκτιμήσουν τα κέρδη και τις ζημιές τους και να υπογράψουν όλοι μαζί νέο συμφωνητικό.
Στην Βιέννη έδρευε ο σημαντικός εμπορικός οίκος των αδελφών Νιτσιώτα του Κρουσόβου, ο οποίος έφτασε στα μέσα του 19ου αιώνα στο υψηλότερο πεδίο της οικονομικής δραστηριότητας του. Οι αδελφοί Νιτσιώτα συνήθιζαν κάθε χρόνο να συναντιούνται στο Κρούσοβο, για να μετρήσουν το κεφάλαιο τους, να εκτιμήσουν τα κέρδη και τις ζημιές τους και να υπογράψουν όλοι μαζί νέο συμφωνητικό.
Λεξικό Ελληνικής Γλώσσας με σφραγίδα από ελληνικό βιβλιοπωλείο του Μοναστηρίου |
Ελληνικό κατάστημα στο Μοναστήρι. Εφημερίδα ΕΡΜΗΣ, 29 Απριλίου 1880. Πηγή: εδώ |
Αξιόλογη εμπορική ανάπτυξη παρατηρήθηκε και στην Ρέσνα από όπου το ελληνικό στοιχείο ξενιτευόταν κυρίως στην Αμερική και διαδραμάτιζε πολυσήμαντο ρόλο τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα.
Ελληνικά Κεραμοποιεία Μοναστηρίου: Ν. Φίκη |
Μετά τα μέσα όμως του 19ου αι. ανακόπηκε η οικονομική δράση των Ελλήνων της Αχρίδας απότομα λόγω του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού και οι περισσότεροι υποχρεώθηκαν να ξενιτευθούν στην Γερμανία, την Ιταλία, την Ρωσία και την Ρουμανία. Έπειτα από το 1870 ο ελληνισμός της Αχρίδας συρρικνώθηκε απόλυτα και ελάχιστες ελληνικές οικογένειες απέμειναν πιά στην πόλη. Πάντως τα ίχνη του ελληνισμού στην Αχρίδα ήταν τόσο έντονα ακόμη και στα τέλη του περασμένου αιώνα ώστε αρκετές συνοικίες της πόλης διατηρούσαν τις βυζαντινές ονομασίες τους, όπως Γεροκομείο, Πλινθοκοπείο,Παντάνασσα.
Στην νοτιοδυτική άκρη της λίμνης της Αχρίδας βρισκόταν η βυζαντινή μονή του Οσίου Ναούμ, η οποία συνέχισε να βρίσκεται σε ελληνικά χέρια μέχρι τους Βαλκανικούς πολέμους. Τελευταίος επίτροπος της μονής του Οσίου Ναούμ διετέλεσε ο αδερφός του Αναστάσιου Πηχεών, Πέτρος Πηχεών, ο οποίος υπήρξε και ο τελευταίος Έλληνας δάσκαλος στην Αχρίδα.
Νεκροταφείο Σκοπίων: Δημήτριος Κομμάτης, απεβίωσε στα 1900, έμπορος στα Σκόπια εκ Κρουσόβου Πελαγονίας |
Ανθηρές ελληνικές κοινότητες αναφέρονται κατά το πρώτο μισό του 19ου αιώνα στα Σκόπια και στα Βελεσά. Οι ελληνοβλαχικές κοινότητες των Σκοπίων και των Βελεσών που είχαν εγκατασταθεί στις δυο αυτές πόλεις κατά τον 18ο αιώνα, διακρίθηκαν αποκλειστικά στο εμπόριο και δημιούργησαν πολυάριθμους εμπορικούς οίκους. Μάλιστα το ελληνικό στοιχείο των Βελεσών είχε επιδοθεί με ιδιαίτερη επιτυχία στους εμπορευματικούς τομείς του μεταξιού, των ερίων, των γεωργικών, κτηνοτροφικών και των αγγειοπλαστικών ειδών.
Πηγή: Κωνσταντίνος Α. Βακαλόπουλος, Ιστορία του Βόρειου Ελληνισμού - Μακεδονία, Αφοι Κυριακίδη, Θεσ/νίκη 1990, σελ.326-329.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η κόσμια κριτική και η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των σχολιαστών είναι σεβαστή. Σχόλια τα οποία υπεισέρχονται σε προσωπικά δεδομένα ή με υβριστικό περιεχόμενο να μην γίνονται. Τα σχόλια αποτελούν καθαρά προσωπικές απόψεις των συντακτών τους. Οι διαχειριστές δεν ευθύνονται σε καμία περίπτωση για τυχόν δημοσίευση υβριστικού ή παράνομου περιεχομένου στα σχόλια των αναρτήσεων.Τα σχόλια αυτά θα διαγράφονται με την πρώτη ευκαιρία.