Πέμπτη, 5 Μαΐου 2011

Αποκαλύψεις ενός Φαρσαρώτη



Σερφάροντας στο διαδίκτυο όλως τυχαίως βρήκα μια ιστοσελίδα ενός βλάχικου συλλόγου από την Αμερική με την επωνυμία ‘Farsarotul’. Ο σύλλογος ιδρύθηκε το 1903 από  τον Nicolae Cican, είναι ο παλιότερος σύλλογος Βλάχων στην Αμερική και με λίγα λόγια  ως σκοπό  είχε  τις ανθρωπιστικές δράσεις για τα μέλη του και  την διατήρηση της Βλάχικης κουλτούρας.  Ο κ. Α. Λαζάρου, γνωστός Ρομανιστής, Βαλκανολόγος, στο βιβλίο του Τετράτομο έργο ‘'Ελληνισμός και Λαοί Νοτιοανατολικής Ευρώπης, Διαχρονικές και Διεπιστημονικές Διαδρομές’, Τόμος Α, Αθήνα 2009, Εκδόσεις Λυχνία, σελ. 70, χαρακτηρίζει τον σύλλογο αυτό ανθελληνικό

Ο σύλλογος Farsarotul υποστηρίζει στην ιστοσελίδα του ότι η ευρύτερη πολιτική του ήτανε, καταρχάς, φιλορουμανική, αργότερα όμως ανοίχτηκε και δέχεται στους κόλπους του Βλάχους παγκοσμίως, δηλώνει ότι δεν ανακατεύεται  με την πολιτική  με την στενή του όρου έννοια και ο βασικός προσανατολισμός του είναι η διατήρηση της βλάχικης κουλτούρας και η έρευνα (για ενημέρωση των απογόνων τους) για το τι είναι και από πού είναι οι Βλάχοι. Εκδίδει κάθε έξη μήνες ένα ενημερωτικό δελτίο με άρθρα, συνεντεύξεις κλπ. επάνω σε βλάχικα θέματα με συντάκτη, σχολιαστή και γραμματέα τον Nick Balamaci.. Στο τελευταίο ενημερωτικό, που διάβασα, λοιπόν ο κ. Balamaci μας ξαφνιάζει, λέγοντας στο εισαγωγικό του σημείωμα με τίτλο «το τέλος μιας ψευδαίσθησης» τα εξής επί λέξη:

«Από όλα τα ενημερωτικά δελτία, που  έχουμε δημοσιεύσει στα 24 χρόνια μας, το άρθρο αυτό μπορεί κάλλιστα να είναι το πιο σημαντικό, διότι περιέχει 3 αξιοσημείωτα σύγχρονα ντοκουμέντα που δείχνουν την κατάσταση των Βαλκάνιων Βλάχων σήμερα, όπως ΑΥΤΟΙ την βλέπουν και όχι όπως οι αυτοαποκαλούμενοι ηγέτες των Βλάχων στη Δύση το βλέπουν. 
Αρκετές γενιές (Βλάχων) μεγάλωσαν στις ΗΠΑ μετά από τις δύο μεγαλύτερες μαζικές μεταναστεύσεις των Βλάχων στον 20ο αιώνα: στην Αμερική μεταξύ 1900-1920 και στη Ρουμανία μεταξύ 1925-1943. Τόσο εμείς στις ΗΠΑ οι οποίοι μεγαλώσαμε με το να θεωρούμε τους εαυτούς μας  Ρουμάνους, όσο  και εκείνοι που μεγάλωσαν στη Ρουμανία ως πολίτες του κράτους αυτού, είχαμε τουλάχιστον δύο βασικές κοινές πεποιθήσεις στο κοινό: (1) ότι οι Βλάχοι είναι στην ουσία  Ρουμάνοι, και (2) ότι πιεστήκαμε από την ελληνική κυβέρνηση να γίνουμε Έλληνες, καταδιωχτήκαμε όταν αρνήθηκαμε, και ότι οι Βλάχοι εξακολουθούν να διώκονται εκεί (εννοεί Ελλάδα).
Όσοι από εμάς έχουν πράγματι ταξίδεψει στην Ελλάδα και σε άλλες περιοχές Βλάχων διαπίστωσαν μια πολύ διαφορετική ιστορία: (1) η συντριπτική πλειοψηφία των Βλάχων  εκεί δεν αισθάνονται ότι είναι Ρουμάνοι και ποτέ δεν αισθάνθηκαν, και (2) εκτός από δύο περιόδους πραγματικής και αληθινής πίεσης και δίωξης - κατά τη διάρκεια του  πολεμικού αγώνα (1897-1913) των Ελλήνων να κερδίσουν τον έλεγχο της Μακεδονίας  και κατά το αυταρχικό, σχεδόν φασιστικό καθεστώς του Μεταξά μεταξύ 1936-1941 - οι Βλάχοι  δεν   έχουν  μόνο διωχθεί από την ελληνική κυβέρνηση, αλλά έχουν γίνει ευπρόσδεκτοι  στα υψηλότερα αξιώματα εκείνων των κυβερνήσεων, στην πραγματικότητα βοήθησαν στην ίδρυση του σύγχρονου ελληνικού κράτους και κατείχαν μεγάλες θέσεις στην κυβέρνησή του από εκείνη την εποχή έως σήμερα.
Τόσο διαφορετικές ήταν οι πεποιθήσεις με τις οποίες μεγάλωσα από την πραγματική κατάσταση, ώστε το πρώτο  ταξίδι μου  στην Ελλάδα το 1981 ήταν κάτι σαν θεραπεία σοκ παρά διακοπές. Περίμενα να δω μια επικεντρωμένη προσπάθεια εξόντωσης των βλάχικων παραδόσεων. Αντί αυτού, βρήκα ακμάζουσες κοινότητες που είχαν διατηρήσει την Βλάχικη παράδοση και γλώσσα καλύτερα από τους περισσότερους από εμάς. Εκτός  από ελάχιστους φανατικούς, που δεν τους ενέκρινε το ελληνικό κράτος - φανατικοί σαν εκείνους που βρίσκονται σε κάθε ανθρώπινο πληθυσμό, δεν υπήρχε καμιά  "δίωξη" ... στην πραγματικότητα, τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν  στα ίδια μου τα μάτια έδειξαν πως οι Βλάχοι της Ελλάδας έζησαν μια ζωή, όπου είχαν μια πάρα πολύ  μεγαλύτερη ελευθερία να οργανώσουν, να μιλήσουν τη γλώσσα τους και να ζήσουν σε ελευθερία και ευημερία, από ότι οι  συμπατριώτες τους στην Αλβανία, τη Βουλγαρία, τη γιουγκοσλαβική Μακεδονία ακόμη και τη Ρουμανία.
Εκείνη  και οι επόμενες επισκέψεις μου (στην Ελλάδα) άλλαξαν τις απόψεις μου για πάντα. Ενώ ακόμα έντονα διαφωνώ με εθνικιστές Έλληνες λόγιους (ερευνητές) που υποστηρίζουν ότι   οι Βλάχοι είναι και πάντα ήταν Έλληνες, αντιλαμβάνομαι πως οι Βλάχοι δεν είναι Ρουμάνοι  - αλλά έχουν σημαντικούς πολιτιστικούς, ιστορικούς και γλωσσικούς δεσμούς με την Ελλάδα και τη Ρουμανία.
Τι γίνεται όμως με όσους από εμάς δεν έχουν πάει ποτέ στην Ελλάδα ή σε  άλλες βαλκανικές χώρες;  Πώς μπορούμε να τεστάρουμε τις  πεποιθήσεις που έχουν κυριαρχήσει την αντίληψη μας  του ποιοι ήμασταν και ποιοι είμαστε;»

Σχολιάζοντας τα προηγούμενα διαπιστώνουμε την αλλαγή στις πεποιθήσεις του  κ. Balamaci (όχι προσανατολισμός προς Ρουμανία και διαπίστωσή του ότι οι Βλάχοι δεν διώκονται στην Ελλάδα, όπως τον είχανε μάθει να λέει, απεναντίας είναι ευνοούμενοι στην χώρα τους). Ο κ Balamaci διαπίστωσε αρκετά πράγματα και στο μέλλον, πιστεύουμε, ότι θα διαπιστώσει κι άλλα ακόμα.

Εν κατακλείδι, επισημαίνουμε ότι, τόσο κακό έχει κάνει η Ρουμανική Προπαγάνδα (όπως όλες οι φαιές προπαγάνδες βέβαια) που ακόμα και ανοικτά μυαλά (όπως φαίνεται να είναι ο Balamaci) δεν αντιλαμβάνονται το αυτονόητο, που η συντριπτική πλειοψηφία  στην Ελλάδα λέμε: Ότι  οι Βλάχοι εδώ στον ελληνικό χώρο είναι  Έλληνες και όσοι βρίσκονται στην διασπορά αν ψάξουν τους προγόνους τους θα δούνε ότι προέρχονται από χωριά των ορεινών ελληνικών χώρων. Λέει, λοιπόν, στο άρθρο του επί λέξη: «Ενώ ακόμα έντονα διαφωνώ με εθνικιστές Έλληνες λόγιους (ερευνητές) που υποστηρίζουν ότι οι Βλάχοι είναι και πάντα ήταν Έλληνες, αντιλαμβάνομαι πως οι Βλάχοι δεν είναι Ρουμάνοι». Το ερώτημα μου είναι τι είναι οι Βλάχοι και τι θα πει στα παιδιά του;  Αν δε είναι Έλληνες θα είναι κάποιο άλλο έθνος. Ποιο είναι αυτό;  Γιατί δεν το λέει;  Είναι τόσο μπερδεμένοι οι από έξω που ακόμα κάνουν ερωτήματα, όπως το παρακάτω ο ίδιος πάλι:  «Τι γίνεται όμως με όσους από εμάς δεν έχουν πάει ποτέ στην Ελλάδα ή σε άλλες βαλκανικές χώρες;  Πώς μπορούμε να τεστάρουμε τις  πεποιθήσεις που έχουν κυριαρχήσει την αντίληψη μας του ποιοι ήμασταν και ποιοι είμαστε;». (How can we test the beliefs that have dominated our understanding of who we were and who we are?).  Μήπως απολωλά πρόβατα; Υπάρχει και αυτή η εκδοχή. Μια ερώτηση κάνουμε...
                                                                                                 
Τσιαμήτρος Γιάννης
εκπαιδευτικός & χοροδιδάσκαλος


3 σχόλια:

  1. Πάρα πολύ ωραίο άρθρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. την θεωρια του αρχαιου μακεδονικου εθνους (οτι δεν ηταν ελληνες οι αρχαιοι μακεδονες) και οτι απογονοι του ειμαστε οι βλαχοι (και αρα οχι ελληνες παει να ανδειξει η νεα ταξη πραγματων !!!!! τα τσιτατα του τροτσκι!! δεν πειραζει ο κυ...ριος μπορει αργα να καταλαβε οτι δεν ειναι ρουμανος αργοτερα ομως θα βρει τις ελληνικες του ριζες!! ειναι σαν τα υιοθετημενα παιδια που ξαφνικα εμαθαν οτι οι γονεισ τουσ ειναι αλλοι!!! ας τους δειξουμε αγαπη λεγοντας τους την αληθεια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Επίσημη άποψη του Μπαλαματσι είναι ότι οι Βλάχοι "Δεν είναι ούτε Έλληνες ούτε Ρουμάνοι" αλλά ανεξάρτητη εθνότητα. Την θέση αυτή προωθεί στις ΗΠΑ και αυτήν καλλιεργεί σε όλα τα νέα μέλη που εισέρχονται στην οργάνωσή του.

    Οι τελευταίες εκθέσεις του Αμερικανικού State Department περί μειονότητας Βλάχων στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια είναι σε μεγάλο βαθμό δικό του επίτευγμα.

    Απολύτως κατανοητά λοιπόν τα συγχαρητήρια που λαμβάνει από πρώην πρόεδρο λαογραφικού(?) συλλόγου και τον δικηγόρο συγγενή του που δραστηριοποιείται εσχάτως για την δημιουργία Μειονοτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων στην Ελλάδα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η κόσμια κριτική και η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των σχολιαστών είναι σεβαστή. Σχόλια τα οποία υπεισέρχονται σε προσωπικά δεδομένα ή με υβριστικό περιεχόμενο να μην γίνονται. Τα σχόλια αποτελούν καθαρά προσωπικές απόψεις των συντακτών τους. Οι διαχειριστές δεν ευθύνονται σε καμία περίπτωση για τυχόν δημοσίευση υβριστικού ή παράνομου περιεχομένου στα σχόλια των αναρτήσεων.Τα σχόλια αυτά θα διαγράφονται με την πρώτη ευκαιρία.