Τρίτη, 28 Οκτωβρίου 2014

Βλάχικης καταγωγής η Μητέρα Τερέζα; Ασφαλώς όχι!


Η Μακεδονία είναι μια γεωγραφική περιοχή που σήμερα βρίσκεται εντός των ορίων τεσσάρων κρατών -Ελλάδα, Βουλγαρία, ΠΓΔΜ (πιο συγκεκριμένα, στο νότιο τμήμα του κράτους αυτού) κι ένα μικρό τμήμα της είναι στην Αλβανία. Για το λόγο αυτό, η χρήση του γεωγραφικού όρου Μακεδονία, ως επίσημο όνομα για το νεοσύστατο κράτος των Σκοπίων, επιβαρύνεται, ιδιαίτερα στην χώρα μας, με πολιτική ευαισθησία όπου ο όρος ''μακεδονικός'' χρησιμοποιείται για να δείξει τη σύνδεση με τη γεωγραφική περιοχή αλλά όχι με την εθνική ταυτότητα και, επιπλέον, περικλείει ιστορικό και πολιτιστικό περιεχόμενο.
Η πολιτική των Σκοπίων προκαλεί σοβαρές ανησυχίες σε όλες τις γειτονικές χώρες και βάζει σε κίνδυνο τη σταθερότητα της περιοχής. Περιλαμβάνει την θεσπισμένη τοπική βουλγαρική διάλεκτο (εμπλουτισμένη με σερβικά στοιχεία) ως Μακεδονική γλώσσα, καθώς και την κατασκευή ιστορικού υποβάθρου για τη νέα Μακεδονική ταυτότητα εις βάρος της ιστορίας των γειτονικών χωρώνΟι νοτιοσλάβοι γείτονες μας επιδιώκουν να αποδείξουν με νέα στοιχεία, όπως ισχυρίζονται, ότι οι αρχαίοι Μακεδόνες δεν ήταν Έλληνες ούτε οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου είχαν καμία σχέση με την αρχαία Ελλάδα. Διαστρεβλώνουν, ως γνωστόν, συστηματικά την ελληνική ιστορία αλλά προσπαθούν να οικειοποιηθούν και ορισμένες βουλγαρικές και αλβανικές προσωπικότητες.

Στα πλαίσια της πλαστογράφησης και οικειοποίησης της εθνικής και ιστορικής κληρονομιάς της Ελλάδος εντάσσεται και η προσπάθεια που καταβάλλεται εκ μέρους τους να εμφανιστούν ως κηδεμόνες των Βλαχόφωνων Ελλήνων (Αρμάνων) και της διασποράς τους στη Βαλκανική, οι οποίοι, στην πλειοψηφία τους, ανέκαθεν αναγνώριζαν ως μητροπολιτικό τους κέντρο την Ελλάδα. Έτσι, πριν μερικά χρόνια, οι Σλάβοι των Σκοπίων δεν δίστασαν να υποστηρίξουν ότι ο πατέρας της Μητέρας Τερέζας (Mother Teresa of Calcutta), της γνωστής Αλβανής καθολικής μοναχής Agnesë Gonxhe Bojaxhiu (Ανιέζ Γκόντζε Μπογιατζίου) που γεννήθηκε στα Σκόπια της τότε οθωμανικής αυτοκρατορίας, ήταν.... Βλάχος -επομένως ''εθνικά Μακεδόνας'' κατ' αυτούς- με καταγωγή από τη Μοσχόπολη της Βορείου Ηπείρου (σημ. νότια Αλβανία), μια ελληνική βλαχόφωνη πόλη που κατατάσσεται στις σπουδαιότερες πνευματικές εστίες όχι μόνο του ηπειρωτικού αλλά ολόκληρου του υπόδουλου ελληνισμού.[1],[2
Μάλιστα,  στη παράνοια των Σκοπιανών ήρθε να προστεθεί κι ένα άρθρο της εφημερίδας New York Times που, κατά κάποιον τρόπο, έδειχνε να νομιμοποιεί την αμφιβολία σχετικά με την καταγωγή της Μητέρας Τερέζας.[3] Ο δημοσιογράφος Ian Fisher έγραψε ότι ''η Μητέρα Τερέζα ήταν Ρωμαιοκαθολική, ενώ οι περισσότεροι Αλβανοί είναι μουσουλμάνοι, κι αυτό έχει ανοίξει μια ρωγμή για εικασίες σχετικά με τις πραγματικές εθνικές ρίζες της''. Οι Αμερικανοί δεν γνωρίζουν την ιστορία των Βλάχων αλλά ακόμη κι αν έχουν ακούσει κάτι, το πιο πιθανό είναι να έχουν παραπληροφορηθεί από τις τάξεις των σχισματικών Βλάχων του εξωτερικού, των λεγόμενων ''μακεδορουμάνων'', που αποτελούν μια ισχνή μεν αλλά δραστήρια μειοψηφία.

Τα επιχειρήματα που προέβαλαν οι χειροκροτητές των σκοπιανών μυθοπλασιών για να στηρίξουν την δήθεν βλάχικη καταγωγή του πατέρα της Μητέρας Τερέζας ήταν εντελώς αβάσιμα και παιδαριώδη. Συνέδεσαν, χωρίς καμία ουσιαστική τεκμηρίωση, το επώνυμο της οικογένειας της, Bojaxhiu, με την οικογένεια Μπογιατζή με καταγωγή από την Μοσχόπολη. Η λέξη ''μπογιά / boya'' (βαφή) είναι τουρκικής προέλευσης και λόγω της μακραίωνης υποδούλωσης του ελληνικού έθνους στους Τούρκους, η ελληνική γλώσσα αλλά και τα βλάχικα -όπως και οι γλώσσες των άλλων λαών που κατακτήθηκαν- δανείστηκαν πολλά γλωσσικά στοιχεία από την τουρκική γλώσσα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση πρόκειται για δάνειο που αφορά ιδιότητα ανθρώπου (βαφέας, μανάβης, μπεκρής κ.α)[4] και, ασφαλώς, αυτά τα επώνυμα δεν υστερούν εθνικά ούτε προσδίδουν καταγωγή της οικογένειας από την Τουρκία ή συγγενική σχέση μεταξύ των οικογενειών διαφόρων βαλκάνιων λαών.

Nicholle Bojaxhiu
Πηγή: Εδώ
Στην Αλβανία, η άποψη περί βλάχικης καταγωγής του πατέρα της Μητέρας Τερέζας υποστηρίχθηκε από τον πρώην διευθυντή της Εθνικής Βιβλιοθήκης Τιράνων, Aurel Plasari, ο οποίος ανέπτυξε την παραπάνω, ανυπόστατη, επιχειρηματολογία[5] συμπεριλαμβανομένου ότι η κατοικία της οικογένειας Bojaxhiu ήταν στην ''γειτονιά των Βλάχων'' στα Σκόπια, πληροφορία που ακόμη κι αν ευσταθεί δεν σημαίνει τίποτα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, η ίδια άποψη προωθείται συστηματικά, βέβαια, κι από τις ιστοσελίδες των λεγόμενων ''μακεδοναρμάνων / μακεδορουμάνων'' του εξωτερικού σε μια, εκ προοιμίου αποτυχημένη, προσπάθεια να παρουσιάσουν μεγάλες και παλιές προσωπικότητες ''εθνικά Βλάχων'', διαφοροποιημένες από τον υπόλοιπο ελληνισμό.[6] Αν ακολουθήσουμε την συγκεκριμένη ισοπεδωτική λογική, θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι η μητέρα της καθολικής μοναχής, η Dranafile, ήταν ακραιφνής Ελληνίδα αφού το όνομα της αποτελεί μια παραφθορά της ελληνικής λέξης ''τριαντάφυλλο / triantafillo'' (ρόδο). Ορισμένοι Αλβανοί αντέδρασαν με αγανάκτηση -και δικαιολογημένα- για την προσπάθεια αμφισβήτησης της εθνικής ταυτότητας μιας, διεθνούς φήμης, αλβανικής προσωπικότητας.[7] Επίσης, το περιστατικό αυτό, αναμφίβολα, αποτέλεσε ερέθισμα για τον αλβανικό λαό ώστε να κατανοήσει σε κάποιο βαθμό και την θέση των Ελλήνων που υφίστανται τόσα χρόνια την παραχάραξη της ελληνικής ιστορίας και τις αλυτρωτικές βλέψεις των νοτιοσλάβων γειτόνων.

Προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι παρόμοια άποψη παρουσιάστηκε σε εκδήλωση του συλλόγου Βλάχων Βέροιας σύμφωνα με καταχώρηση στην επίσημη ιστοσελίδα του συλλόγου αλλά και άλλης ιστοσελίδας. Συγκεκριμένα αναφέρονται τα εξής: ''Ο ομιλητής [Γκαλαΐτσης Τάκης] παρουσίασε φωτογραφία του Κόλα Κυράνη, πρώτου ξάδελφου του πατέρα της δωρήτριας [Ιωάννας Κυράνη], με τη μητέρα Τερέζα, το 1988 στο Μαϊάμι των ΗΠΑ, σε ανθρωπιστική αποστολή, σχολιάζοντας ότι η μητέρα Τερέζα, γεννημένη στα Σκόπια, από την πλευρά του πατέρα της ήταν Βλάχα από την οικογένεια Boiazi, με απώτερη καταγωγή από τη Μοσχόπολη.''[8],[9]

Η Μητέρα Τερέζα πάντως, και κατά την απονομή του Νόμπελ Ειρήνης το 1979, είχε δηλώσει ότι η καταγωγή της είναι αλβανική... και, ασφαλώς, θα την γνώριζε καλύτερα από τον καθέναν!!
''By blood, I am Albanian. By citizenship, an Indian. By faith, I am a Catholic nun. As to my calling, I belong to the world. As to my heart, I belong entirely to the Heart of Jesus.''[10] 

Τεκμηριωμένες πηγές, σχετικά με την καταγωγή του πατέρα της, συγκλίνουν στην άποψη ότι o Nicholle (Kole) Bojaxhiu κατάγεται από καθολική οικογένεια Γκέγκηδων (Ghegs) της πόλης Πρίζρεν του Κοσόβου. Παντρεύτηκε σε καθολικό ναό της πόλης με την σύζυγό του Dranafile (Drana) Bernaj, επίσης καθολική αλβανικής καταγωγής, και αργότερα μετακινήθηκαν στα Σκόπια. Η Drana μάλιστα, προέρχονταν από χωριό στο οποίο εμμένουν στο κανούν (ο αλβανικός κώδικας του αίματος) οπότε δεν είναι και τόσο φυσιολογικό να δεχόταν η οικογένεια της να παντρευτεί κάποιον Βλάχο, αλλοεθνή και διαφορετικού δόγματος! Οι Βλάχοι (Αρμάνοι) είναι γνωστό ότι, στην μεγάλη πλειοψηφία τους, είναι ορθόδοξοι όπως και οι υπόλοιποι Έλληνες. Υπάρχει μάλιστα μαρτυρία για ύπαρξη ορθόδοξης ελληνοβλαχικής κοινότητας στην Πρίσρενη την ίδια εποχή.[11]
Το σπίτι του Nicholle Bojaxhiu στα Σκόπια ήταν πολύ κοντά στην καθολική εκκλησία, ο ίδιος δε ήταν ευσεβής και συμμετείχε σ αυτήν. Δραστηριοποιήθηκε έντονα στην αλβανική εθνική κίνηση, τον επισκέπτονταν συχνά γνωστά ονόματα Αλβανών εθνικιστών εκείνης της περιόδου και δεν υπάρχει καμία αναφορά για οποιαδήποτε επαφή του με Βλάχους της περιοχής. Ειδικά, αν δεχθούμε ότι κατοικούσε σε ''γειτονιά Βλάχων'', όπως ανέφερε και ο Plasari, το γεγονός ότι δεν είχε αναπτύξει οποιαδήποτε σχέση μ αυτούς ενισχύει ακόμη περισσότερο την άποψη ότι δεν προέρχονταν από την συγκεκριμένη πληθυσμιακή ομάδα. Οι συγγενείς του παρέμειναν στο Κόσοβο και η ονοματολογία τους είναι χαρακτηριστική για τους καθολικούς Αλβανούς.[12],[13],[14]
Επομένως, σύμφωνα με τα παραπάνω δεδομένα, πως είναι δυνατόν να υπήρχε μόνο μια καθολική βλάχικη οικογένεια στο Κόσοβο, εντελώς αποκομμένη από τους κόλπους των βλάχικων κοινοτήτων Κοσόβου και Σκοπίων; Το σενάριο είναι τόσο ''τραβηγμένο'' που ξεφεύγει από τα όρια της επιστημονικής φαντασίας. Μπορεί να γίνει κατανοητό μόνο αν δεχθούμε ότι η επιστήμη, σ αυτή την περίπτωση, έχει πολιτικό προσανατολισμό....


Παραπομπές

1 σχόλιο:

  1. Η "βλαχοποίηση" της Μητέρας Τερέζα είναι ένα ακόμα κακότεχνο δημιούργημα της θεωρίας των.. απανταχού βλάχων (!!!)
    Δεν έχει σημασία που οι ίδιοι δεν γνωρίζουν ότι είναι βλάχοι.
    Σημασία έχει που είναι όλοι αυτοί πεθαμένοι και αυτό βολεύει τους θιασώτες αυτής της θεώρησης γιατί.. τα "βλαχοποιημένα δείγματα" δεν μπορούν να το διαψεύσουν!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η κόσμια κριτική και η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των σχολιαστών είναι σεβαστή. Σχόλια τα οποία υπεισέρχονται σε προσωπικά δεδομένα ή με υβριστικό περιεχόμενο να μην γίνονται. Τα σχόλια αποτελούν καθαρά προσωπικές απόψεις των συντακτών τους. Οι διαχειριστές δεν ευθύνονται σε καμία περίπτωση για τυχόν δημοσίευση υβριστικού ή παράνομου περιεχομένου στα σχόλια των αναρτήσεων.Τα σχόλια αυτά θα διαγράφονται με την πρώτη ευκαιρία.