Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2014

Άλλο Αλβανοί και άλλο Αρβανίτες


Άγνοια η και διαστρέβλωση της Ιστορίας προδίδει η καινοφανής άποψη που ακούσθηκε ότι δηλαδή μεγάλοι ήρωες του 1821 και των μετέπειτα εθνικών αγώνων υπήρξαν Αλβανοί.

Γίνεται σύγχυση με τους Αρβανίτες, τους αρβανιτόφωνους Έλληνες. Άλλο, όμως, Αλβανοί και άλλο Αρβανίτες. Υπάρχει μεγάλη διαφορά. Και εξηγούμεθα :

Ο Μάρκος Μπότσαρης, στην μνήμη του οποίου ασεβούν πολλοί, ήταν Έλλην αρβανιτόφωνος, όπως όλοι οι Σουλιώτες. Η ελληνική του συνείδηση φαίνεται και από την περίφημη φράση που είπε όταν πρωτοπάτησε στα Επτάνησα : ''Ο Έλλην δεν μπορεί να αισθάνεται ελεύθερος εκεί όπου κυματίζει η Βρεττανική σημαία". Το δε Λεξικό που έγραψε ήταν της αρβανίτικης - όχι αλβανικής - και ρωμαίικης απλής (νεοελληνικής). Άλλωστε δεν θα μπορούσε να έχει αλβανική εθνική συνείδηση, διότι κάτι τέτοιο εμφανίζεται μόλις το 1878 με την Λίγκα της Πριζρένης - Κοσσυφοπεδίου και μάλιστα ως τεχνιτό κατασκεύασμα ξένων δυνάμεων και θρησκευτικών προπαγανδών. Κατά την Τουρκοκρατία δεν υπήρχε έθνος Αλβανών. Οι κάτοικοι της σημερινής Αλβανίας διεκρίνοντο με κριτήριο την θρησκεία τους. Οι Ορθόδοξοι ήσαν Ρωμιοί, εντεταγμένοι στο ίδιο Γένος με τους υπόλοιπους Έλληνες. Οι Μουσουλμάνοι ένοιωθαν Τούρκοι, εξ ου και ο όρος Τουρκαλβανοί. Εάν μιλούμε για αλβανική συμμετοχή στην Ελληνική Επανάσταση δεν πρέπει να αναφερόμαστε στους Μποτσαραίους, την Μπουμπουλίνα και τους Κουντουριώτηδες, αλλά στους Τουρκαλβανούς που χρησιμοποιήθηκαν από την άλλη πλευρά ως σφαγείς των Ελλήνων.

Οι Βυζαντινοί πρόγονοί μας δεν ανέφεραν Αλβανούς στην Βαλκανική. Ο Κωνσταντίνος Πορφυρογέννητος ονομάζει Αλβανούς μία φυλή του Καυκάσου. Ο Γεώργιος Καστριώτης - Σκεντέρμπεης, που θεωρείται εθνικός ήρωας των σημερινών Αλβανών, ονόμαζε εαυτόν Ορθόδοξον Ηπειρώτη (15ο αιών). Σε έγγραφα της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας στα τέλη του 15ου αιώνος η λέξη "Αλβανός" ερμηνεύεται " Έλληνες από την Ήπειρο και την Πελοπόννησο" χωρίς να αμφισβητείται η ελληνική συνείδησή τους. Η αλβανική συνείδηση είναι οπωσδήποτε ξενόφερτο κατασκεύασμα όπως αποδεικνύουν και μαρτυρίες των ιδίων των ενδιαφερομένων , τις οποίες κατέγραψε ο σύγχρονός μας διαπρεπής Βαλκανιολόγος Αχιλλεύς Λαζάρου.

Όταν η Ιταλία και η Αυστροουγγαρία για δικούς τους λόγους προσπαθούσαν να κατασκευάσουν αλβανικό κράτος ώστε να ελέγχουν την είσοδο της Αδριατικής, οι Τουρκαλβανοί ύψωναν στο Δυρράχιο την οθωμανική σημαία !

Προτιμούσαν την τουρκική παρά την άγνωστη σ' αυτούς αλβανική εθνική συνείδηση. Άλλωστε και στους Βαλκανικούς πολέμους οι Μουσουλμάνοι της Αλβανίας πολέμησαν, και μάλιστα δυναμικά, στις τάξεις του Οθωμανικού στρατού. Μετά το 1908 πολλά από τα μέλη του Νεοτουρκικού κομιτάτου, το οποίο σχεδίασε και ξεκίνησε τον διωγμό των Ελλήνων ήταν Τουρκαλβανοί.

Η λέξη Αλβανία, σημαίνει Λευκή Χώρα από το λατινικό ΑΛΜΠΑ : λευκή. Είναι όρος με γεωγραφική και όχι εθνολογική σημασία.

Ο όρος Αρβανίτης που αφορά τους Σουλιώτες, τους Υδραίους, τους Σπετσιώτες και πολλούς κατοίκους των Μεσογείων, προέρχονται από τελείως διαφορετική ρίζα. Συγκεκριμένα από τη λέξη "Άρβανον", τοπωνύμιο της Βορείου Ηπείρου, που το βρίσκουμε ήδη από τον 11ο αιώνα στα κείμενα της Άννας Κομνηνής. Από το Άρβανον, δηλαδή από την Ελληνικοτάτη Βόρειο Ήπειρο, κατέβηκαν σε πόλεις και νησιά της Νοτίου Ελλάδος ελληνικοί πληθυσμοί που μιλούσαν αρβανίτικα. Δηλαδή μία διάλεκτο ανάμικτη με αρχαία ελληνικά, λατινικά, τουρκικά και εντόπια βαλκανικά γλωσσικά στοιχεία. Οι αρβανιτόφωνοι Έλληνες ουδέποτε είχαν διαφορετική συνείδηση από τους υπόλοιπους Έλληνες. Παρεμφερές παράδειγμα μας δίδουν οι σλαβόφωνοι Μακεδονομάχοι Κώττας, Κύρου, Νταλίπης και άλλοι, οι οποίοι πολέμησαν υπέρ της Ελλάδος κατά των Βουλγάρων κομιτατζήδων. Καθώς και οι τουρκόφωνοι Ορθόδοξοι της Καππαδοκίας που κράτησαν μέσω της Εκκλησίας την ελληνικότητά τους αν και έχασαν την ελληνική γλώσσα. Οι δίγλωσσοι Έλληνες αρβανιτόφωνοι, βλαχόφωνοι, σλαβόφωνοι, κ.λ.π. μας προσφέρουν χαρακτηριστικές αποδείξεις ότι στα Βαλκάνια κατά τους τελευταίους πέντε τουλάχιστον αιώνες η Ορθόδοξη πίστη - και γενικότερα η θρησκεία - διαμορφώνει την εθνική συνείδηση πολύ περισσότερο και από το γλωσσικό ιδίωμα.

Η σύγχυση μεταξύ των λέξεων Αλβανός και Αρβανίτης δημιουργείται μόνον στην ελληνική γλώσσα, διότι φαίνονται να μοιάζουν οι δύο όροι ηχητικά. Η ομοιότης είναι μόνο επιφανειακή. Στην ουσία διαφέρουν κατά πολύ. Άλλωστε οι ίδιοι οι Αλβανοί αποκαλούν εαυτούς Σκιπετάρ και την χώρα τους Σκιπερία : χώρα των Αετών. Τι κοινό μπορούν να έχουν ένας Σκιπετάρ και ένα Έλλην αρβανιτόφωνος ; Ίσως ο ένας να μπορεί να καταλαβαίνει κάποιες λέξεις από τον άλλο. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είχαν η έχουν την ίδια εθνική συνείδηση... Μην ξεχνούμε ότι Σέρβοι, Κροάτες και Βοσνιομουσουλμάνοι μιλούν ακριβώς την ίδια γλώσσα, παρά ταύτα συγκρούσθηκαν μεταξύ τους με οδυνηρές συνέπειες.

Σέβομαι και κατανοώ τις προσπάθειες πολιτικών και δημοσιογράφων να περιορίσουν τα ενδεχόμενα φαινόμενα ρατσισμού και ξενοφοβίας - αν και οι ρίζες των προβλημάτων δεν έχουν μελετηθεί σωστά - στην κοινωνία μας. Όμως κάτι τέτοιο δεν γίνεται με άγνοια η παραποίηση της ιστορικής αλήθειας. Ας μάθουμε καλά την Ιστορία μας ώστε και τους Έλληνες Αρβανίτες να τιμούμε για την εθνική τους προσφορά και με τον γείτονα αλβανικό λαό να διατηρούμε σχέσεις καλής γειτονίας, χωρίς βεβαίως να λησμονούμε την ελληνική κοινότητα της Βορείου Ηπείρου. 

Του Κων/νου Χολέβα
Πολιτικού Επιστήμονος

Πηγή: Himara.gr

10 σχόλια:

  1. ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ..... ΟΛΑ ΕΧΟΥΝ ΕΞΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολλά συγχαρητήρια για το άρθρο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Για πες μας ομως και για τους τσαμηδες!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΤΣΑΜ ΠΑΜΠΕΣ ΜΕ ΘΗΚ ΝΕ ΜΕΣ
    [ Ο ΤΣΑΜΗΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΜΠΕΣΗΣ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΤΟ ΜΑΧΑΙΡΙ [ετοιμο ] ΣΤΗ ΜΕΣΗ ]
    Αυτα για τον παραπανω σχολιαστη που ζηταει πληροφοριες για τους τσαμηδες.
    Το παραπανω ειναι μια αλβανικη και οχι ελληνικη παροιμια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Οι Αρβανίτες είναι οι απόγονοι των αρχαίων Ιλλυρίων;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ κ. Παπακώστα, δεν μπορώ να καταλάβω την ερώτηση σας και δεν είδα να αναφέρεται κάτι τέτοιο στο παραπάνω άρθρο...
      Στον χώρο της Νέας Ηπείρου ή Ελληνικής Ιλλυρίας, απ' όπου προέρχονται και οι Αρβανίτες, γνωρίζουμε ότι κατοικούσαν συμπαγείς ελληνικοί πληθυσμοί -των αποικιών (Επίδαμνος, Απολλωνία κ.α) αλλά και αυτόχθονες Ηπειρώτες, οι οποίοι είχαν εξελληνίσει και αφομοιώσει Ιλλυριούς. Την εποχή του Ιουστινιανού, οι κάτοικοι ως πάνω στο Δυρράχιο αναφέρονται ως Έλληνες Ηπειρώτες. Οι Ιλλυριοί φυσικά δεν σχετίζονται με τους Αλβανούς (δηλ. Γκέκηδες, που είναι και οι αληθινοί Σκυπιτάροι), οι οποίοι σύμφωνα με σύγχρονες απόψεις θεωρούνται βόρεια βαλκανικά φύλα που μετακινήθηκαν από περιοχές όπως η παραδουνάβια Μοισία κι έφτασαν γύρω στον 9ο αι. στην σημερινή βόρεια Αλβανία (π.χ Σκόδρα).
      Η γλώσσα αυτών των βόρειων εποίκων, που στην ουσία τότε ήταν ένας φτωχός κώδικας, δεν ήταν δύσκολο να μεταφερθεί και στους γειτονικούς ελληνικούς πληθυσμούς, οι οποιοι αρχικά ήταν διγλωσσοι και σταδιακά λόγω των συνθηκών αρχίζουν να την υιοθετούν ως μητρική. Έτσι, διαμορφώνεται στο νότιο χώρο η τοσκική διάλεκτος της αλβανικής γλώσσας, σε αντιθεση με τον βόρειο όπου υπάρχει η γκέκικη. Κλάδο της τοσκικής αποτελούν και τα αρβανίτικα, που ομιλούν οι πληθυσμοί που απο πολύ παλιά μετακινήθηκαν στην νότια Ελλάδα, τα οποία έχουν επηρεαστεί κι από την ελληνική λόγω της μακραίωνης συμβίωσης με τον ελληνόφωνο κόσμο.
      Αυτή είναι η άποψη που ευσταθεί επιστημονικά, άσχετα αν κάποιοι σήμερα θεωρούν ότι η γλώσσα από μόνη της είναι κριτήριο για την κατάταξη σ ενα έθνος, κάτι τέτοιο είναι αντιεπιστημονικό και δεν ευσταθεί. Άλλωστε είναι γνωστό ότι π.χ όλοι οι λατινόφωνοι πληθυσμοί του πλανήτη δεν είναι λατίνοι στο αίμα, το ίδιο συμβαίνει και με τους πληθυσμούς αυτούς.
      Η πρώτη αναφορά σε Αρβανίτες γίνεται τον 11ο αι. Αρβανίτες αλλά και Αλβανοί αποκαλούνται και ελληνικοί πληθυσμοί της περιοχής αυτής, με μόνο κριτήριο αυτό το ιδίωμα. Ο όρος Αλβανία και Αλβανός ή και Αρβανίτης αφορά τους Έλληνες, που όπως ανέφερα ήδη, υπερισχύουν κάτω από την Εγνατία οδό, τους Ιλλυριούς που είναι περισσότεροι πάνω από την Εγνατία αλλά και τους νεοφερμένους Σκυπιτάρους που βρίσκονται πάνω από την Εγνατία. Πρόκειται για όρο καθαρά γεωγραφικό.
      Οι ίδιοι οι Γκέκηδες άλλωστε στην γλώσσα τους αυτοπροσδιορίζονται ως Σκυπιτάροι.

      Διαγραφή
    2. Τώρα, όσον αφορά στους Ελληνες Αρβανίτες, προσωπικά διακρίνω μια προβληματική κατάσταση σε όσα μέχρι σήμερα διαβάζουμε, συγκεκριμενα:
      1. Θεωρούν, εντελώς λανθασμένα και αντιεπιστημονικά, ότι το να ομιλείς ένα ιδίωμα ή διάλεκτο μιας μη ελληνικής γλώσσας σε κάνει ταυτόχρονα και αλλογενή.
      2. Πολλοί είναι αυτοί που θεωρούν την τοσκική διάλεκτο και γενικότερα την αλβανική γλώσσα ως απόγονο της ιλλυρικής. Αυτό πλέον θεωρείται ανυπόστατο για τους σύγχρονους ερευνητές διότι η ιλλυρική είναι γλώσσα centum, όπως η ελληνική, λατινική κ.α ενώ η αλβανική είναι γλώσσα satem, όπως η θρακική οπότε δεν γίνεται και οι Αλβανοί (Σκυπιτάροι) να είναι απόγονο αυτόχθονων ιλλυριών αλλά προφανώς ενισχύεται η άποψη ότι μετακινήθηκαν από τα βόρεια Βαλκάνια, δηλ. θρακικής προέλευσης ή δακο-θρακικής.
      Αλλωστε τα περί Ιλλυριών δεν επιβεβαιώνονται και από τις ιστορικές πηγές και από τα ευρηματα διότι δεν φαίνεται στον χώρο αυτόν να διασώθηκε τέτοια γλώσσα, επειδή όπως είπα οι Ιλλυριοί εξαφανίζονται από πάρα πολύ νωρίς.
      Τα περί ιλλυρο-πελασγών ή σκέτο ιλλυριών τα υποστηρίζουν πλέον μόνο οι Σκυπιτάροι διότι θέλουν να δείξουν ότι είναι αυτόχθονες, ενώ η σύγχρονη έρευνα το έχει απορρίψει κι απορώ για ποιόν λόγο κάποιοι Έλληνες ανακυκλώνουν ακόμη αυτές τις άκυρες θεωρίες και, στην ουσία, εξυπηρετούν τις αλβανικές φαντασιώσεις.

      Διαγραφή
    3. 3. Διαβάζουμε σε αρκετά άρθρα και βιβλία που αφορούν τους αρβανίτες, κάτι θεωρίες για πελασγούς και γενικά για ύπαρξη μιας τέτοιας γλώσσας ενώ γνωρίζουμε ότι οι πελασγοί είναι ένα πολύ μακρινό θέμα, μια και αφομοιώθηκαν από τους Έλληνες και δεν υπάρχει ο πολιτισμός τους ως κάτι ξεχωριστό αλλά αντίθετα παντού υπάρχει μόνο ο ελληνικός πολιτισμός. Δηλαδή είναι σαν να δέχεσαι ότι οι πελασγοί είχαν έναν πιο εξελιγμένο πολιτισμό που επηρέασε τον ελληνικό, όμως σήμερα η ανθρωπότητα δεν διαθέτει τέτοια τεκμήρια -αντίθετα παντού φαίνεται να υπερέχει ο ελληνικός πολιτισμός. Αυτό παλιότερα το χρησιμοποιούσαν και οι Αλβανοί για να αποδείξουν ότι είναι πελασγοί και αυτόχθονες αλλά εγκαταλήφθηκε διότι δεν υπάρχει κανένα στοιχείο ότι ένας τέτοιος πολιτισμός επιβίωσε και επιβλήθηκε.
      4. Τέλος, άλλοι αρβανίτες γράφουν ότι προκειται για αρχαίο ελληνικό ιδίωμα και μάλιστα προχωρούν στο να ετυμολογούν λέξεις -ετυμολόγηση που δεν έχει καμια επιστημονική αξία αφού ακόμη και λέξεις που μεταφέρθηκαν σε διάφορες γλώσσες ως δανεια μέσω της λατινικής (ασχετα αν υπήρχαν και στα αρχαία ελληνικά ή ακόμη ακόμη κι αν από αυτά μεταφερθηκαν στα λατινικά) τις παρουσιάζουν ως απ ευθείας αρχαιοελληνικά δάνεια. Επίσης, αυτό είναι εκτός από αντιεπιστημονικό και επικίνδυνο διότι δεν είναι δυνατόν σ εναν ενιαίο χώρο όπως η Ηπειρος -παλιά και νέα Ηπειρος- να μιλούσαν οι μεν στην παλιά Ηπειρο ελληνικά διαρκώς σε όλους τους αιώνες, και τα διατηρησαν μέχρι σήμερα, ενώ οι άλλοι πιο πάνω κράτησαν τα αρχαία ελληνικά και διαμόρφωσαν αυτην την αρβανιτικη, την υποτιθέμενη αρχαιοελληνική του Αρβανου. Οι Ηπειρώτες γιατι δεν κρατησαν τα αρχαια ελληνικά και μιλούν σήμερα, όπως κι όλοι οι Ελληνες, τα νέα ελληνικα; Κατα τους βυζαντινούς χρόνους, ειδικά απο την εποχη του Ηρακλειτου κι επειτα, παλι η ελληνική γίνεται επίσημη γλώσσα, οπότε δεν είναι καν λογικό αυτοί οι βόρειοι Ελληνες να διαφοροποιούνται γλωσσικά από τους νοτιους, ενώ έχουν επαφή και είναι σε ενιαία περιοχή. Μάλιστα, κάποιοι προχωρούν ακόμη πιο πέρα λέγοντας ότι οι Σκυπιτάροι ''αρβανιτοφώνησαν'' κι άλλα τέτοια φαιδρά.
      Τέλος πάντων, όλα αυτά δείχνουν ότι δεν θέλουν να εμπεδώσουν τις απόψεις των ειδικών και νομίζοντας οτι δρουν δήθεν πατριωτικά διακινούν αντιεπιστημονικές έως και επικίνδυνες απόψεις που τελικά καταντούν ανθελληνικές στην ουσία διότι η ελληνική ηταν η γλώσσα των βυζαντινών μας προγόνων και πουθενά δεν υπάρχει τέτοια γλώσσα - μόνο μετά την εμφάνιση των αλλογενών Σκυπιτάρων αρχιζει και εμφανιζεται και δεν ειναι καθόλου παραξενο να υιοθετηθει κι από τους Ελληνες εκεινης της ζώνης που γειτονεύουν μ αυτούς.
      Και στο παραπάνω άρθρο, αυτά που αναφέρονται σχετικά με τα αρβανίτικα είναι πολύ γενικά και δεν έχουν επιστημονική βάση, για τους γλωσσολόγους -Ελληνες και ξένους- οι γλώσσες, διάλεκτοι, ιδιώματα- δεν είναι ένα θολό τοπίο όπως περιγράφεται, ανεπιτυχώς, παραπάνω...
      Γενικά, απορώ με όλους αυτούς, τι θα πετυχουν με τετοιες ατεκμηρίωτες θέσεις, τα δικια σου τα πολεμας με επιστημονικά όπλα κι οχι με φαντασιώσεις και μυθευματα, κι ας μην ξεχναμε οτι υπαρχουν και ξενοι ειδικοί που δεν πειθονται απο τετοια ανυπόστατα και αντιεπιστημονικά κουραφέξαλα..ακομη και φιλελληνες να ειναι, τους απωθείς.

      Διαγραφή
  6. Οι Τσάμηδες αποτελούν ένα αμάλγαμα εξισλαμισθέντων χριστιανών (στην πλειονότητά τους) και μουσουλμάνων εποίκων.Οι πρώτοι εξισλαμισθέντες παρέμεναν κρυπτοχριστιανοί διατηρώντας την ελληνική γλώσσα για αρκετές γενιές,την οποία όμως με την πάροδο τού χρόνου εγκατέλειψαν αποκτώντας σταδιακά μουσουλμανική συνείδηση.Από τότε,και σε όλες τις συγκρούσεις μεταξύ Ελλήνων και Τουρκαλβανών,οι Τσάμηδες τάσσονταν πάντοτε στο πλευρό τών ομοθρήσκων τους. Από άρθρο τού Ματθαίου Ρήγκου στο περιοδικό Ιστορικά θέματα.Τεύχος 165 Αύγουστος 2016.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Επιτέλους ένας επιστήμονας που γράφει αλήθειες...Συγχαρητήρια για το άρθρο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η κόσμια κριτική και η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των σχολιαστών είναι σεβαστή. Σχόλια τα οποία υπεισέρχονται σε προσωπικά δεδομένα ή με υβριστικό περιεχόμενο να μην γίνονται. Τα σχόλια αποτελούν καθαρά προσωπικές απόψεις των συντακτών τους. Οι διαχειριστές δεν ευθύνονται σε καμία περίπτωση για τυχόν δημοσίευση υβριστικού ή παράνομου περιεχομένου στα σχόλια των αναρτήσεων.Τα σχόλια αυτά θα διαγράφονται με την πρώτη ευκαιρία.