Βλάχικα: Τσιρισιάρου / Tsirisiaru ( = μετάφρ.: Κερασιάρης, ο Ιούνιος μήνας, ο μήνας των κερασιών) < Latin: ceraseus = Gr. κεράσι / kerasi.
Greek: Ιούνιος / Iunios
Romanian: Junie
English: June
Από το θέρος ως τις ελιές,
δεν απολείπουν οι δουλειές!
Ο Ιούνιος συνδέεται με τον κούρο των αιγοπροβάτων, αλλά και με τη συγκομιδή των κερασιών, γι’αυτό και λέγεται και «Κερασιάρης» ή «Κερασιανός».
Ακόμη τον ονομάζουν ««(Ε)ρινιαστή» (Πάρος) ή «Ορνιαστή» (Άνδρος) διότι γίνεται οερινεασμός, δηλ. η ανάρτησις ερινεών (αγριοσύκων) από τους κλάδους ήμερων δένδρων συκής δια την γονιμοποίηση των καρπών των (ήτοι των σύκων).», καθώς και «Θερμαστή», αλλά και «Αϊγιάννη» ή «Αϊγιαννίτη», διότι άγεται κατ’ αυτόν η εορτή των γενεθλίων του Αγίου Ιωάννου«. (Φίλιππος Βρετάκος)
Κατά την επικρατούσα άποψη, ο Ιούνιος ονομάστηκε έτσι από τους Ρωμαίους προς τιμήν της θεάς Juno, που αντιστοιχεί στη δική μας θεά Ήρα κι ήταν προστάτης του συζυγικού βίου και του γάμου.
Πηγή: oikohouse.wordpress.com
Του Ιούνη τα κεράσια
Ο Ιούνιος ήρθε και μαζί του, νάτο και το καλοκαίρι.
Ο ήλιος καίει, η θερμοκρασία ανεβαίνει, η μουντή χειμωνιάτικη ατμόσφαιρα δίνει τη θέση της στη καλοκαιρινή αύρα.
Γιατί, όσο και να λέμε πως όλες οι εποχές έχουν την ομορφιά τους, καμιά δεν συγκρίνεται με το δροσερό καλοκαίρι.
Το καταλαβαίνεις με το που θα μαζέψεις τα χειμωνιάτικα, με το που θα βγουν τα καλοκαιρινά, με το που θα σηκωθούν τα χαλιά, με το που θα κάνεις το πρώτο μπάνιο στη θάλασσα.
Ο Ιούνιος ή ο Ιούνης, ήταν ο πρώτος μήνας στο Γρηγοριανό ημερολόγιο κι ο τέταρτος στο ρωμαϊκό δεκάμηνο. Το όνομα του το οφείλει ή στη σύζυγο του Δία-Λατινικά Jupiter- που ήταν προστάτιδα του σπιτιού και του γάμου, τη θεά Ήρα- λατινικά Juno, ή στον ύπατο της Ρώμης Λεύκιο Ιούνιο Βρούτο, που εγκαθίδρυσε τη δημοκρατία στη Ρώμη το 810 π.Χ.
Ο λαός μας δίνει στον Ιούνιο κι άλλες ονομασίες.
Αη Γιάννης, γιατί στις 24 γιορτάζει ο Άγιος Γιάννης ο Λαμπαδάρης και γίνεται το έθιμο του κλήδονα.
(Γενέθλιο του Προδρόμου). Θεριστής, γιατί είναι ο μήνας του θερισμού. Κερασιάρης [και για τους Βλάχους] ή Κερασινός για τους Πόντιους, γιατί τότε ωριμάζουν τα κεράσια.
Πρωτούλης ή Πρωτογούλης, γιατί είναι ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού.
Επειδή ο γεωργικός κόσμος βρίσκεται στο θερισμό, λίγες είναι οι μεγάλες θρησκευτικές γιορτές αυτό το μήνα.
Στις 11 η γιορτή του Αγίου Βαρθολομαίου. (Στην περιοχή του Ταξιάρχη στο Καγιάνι, εδώ στην πόλη μας, γίνεται πανηγύρι στο εκκλησάκι στο σπήλαιο του Αγ. Βαρθολομαίου).
Στις 12 είναι η γιορτή του Αγίου Ονουφρίου που λέγεται κι Άγιος Ρούφης ή Αι-Νέφρης, με πανηγύρια για τους γεωργούς, από το φόβο μην τους ρουφήξει ο αέρας τα στάχια, αν δεν τιμήσουν τη μνήμη του Αγίου.
Στις 14 η γιορτή του Αγίου Ελισσαίου. Προστατεύει τους γεωργούς και τα ζώα από τη λύσσα.
Στις 29, γιορτάζουν οι Άγιοι Πέτρος και Παύλος και στις 30, των Αγίων 12 Αποστόλων.
Τον Ιούνιο συνήθως κάνουν την εμφάνισή τους τα κεράσια.
Ο γνωστός για την πολυφαγία του Λούκουλλος, έφερε το δέντρο της κερασιάς στην Ιταλία, από την Κερασούντα του Πόντου, το 65 π.Χ.
Το κεράσι είναι ο γλυκός καρπός της κερασιάς, θρεπτικό και νόστιμο φρούτο.
Τρώγεται ευχάριστα και χρησιμοποιείται και για γλυκό του κουταλιού.
Επιστημονικά η κερασιά λέγεται Κέρασος η γλυκύκαρπος.
Συγγενικό είδος είναι η Κέρασος η οξύκαρπος ή ξυνόκαρπος η κοινή, που είναι η βυσσινιά.
Η αγριοκερασιά είναι αυτοφυής στην Ελλάδα.
Επιστημονικά γνωστή ως κέρασος η μαχαλέμπιος ή μαχαλέπιος, παράγει καρπούς που η ψίχα των σπερμάτων χρησιμοποιείται στη ζαχαροπλαστική (μαχαλέπι).
Τα κεράσια όμορφα κι ευχάριστα, όχι μόνο στη γεύση, αλλά και στα μάτια, αφού «κυκλοφορούν» σε πολλές αποχρώσεις του κόκκινου, από το ανοιχτό, το άλικο, μέχρι το σκούρο, ανάλογα με την ποικιλία.
Τραγανά Κομοτηνής, κόκκινα Αναστασίας στους νομούς Πέλλας και Ημαθείας, τραγανά Εδέσσης, τραγανά Βόλου, πετροκέρασο Τριπόλεως κλπ. (Χειλάκι πετροκέρασο, που λέει και γνωστό τραγούδι, αλλά και χείλη κερασένια σε έκφραση θαυμασμού!)
Τόση ομορφιά και γλυκιά γεύση, σ’ ένα μικρό φρούτο, που πολλές φορές πάνε και δυο και τρία μαζί με το κοτσανάκι τους και «σαν σκουλαρίκια» στολίζουν για λίγο, τα αυτάκια των μικρών παιδιών.
Στο νησί μας ένας όμορφος κερασότοπος, είναι η δροσερή περιοχή των Αγ. Αναργύρων, στον Ασώματο.
Ανθισμένες οι κερασιές την Άνοιξη, θυμίζουν τοπίο Γιαπωνέζικου πίνακα.
Αυτή την εποχή νόστιμα κεράσια, γεμίζουν την αγορά των φρουτεμπόρων, έτοιμα για διάθεση στην κατανάλωση.
Τα τελευταία χρόνια στην Αγιάσο, γίνεται με επιτυχία η γιορτή του κερασιού.
Καλό καλοκαίρι.
Άρθρο από την εφημερίδα Δημοκράτης Μυτιλήνης Λέσβου
Πηγή: dimokratism.gr
Ο Κερασινός Ιούνιος στον Πόντο
Ο Κερασινός έν ο έκτον μήνας τη χρονίας, ο Ιούνιος των Ποντίων. Την ονομασία του πήρε από τα κεράσια που ωρίμαζαν αυτή την εποχή.
Σ' αβούτον τον μήναν γίνουνταν τα κεράσαι και για τ' ατό ο μήνας επαίρεν τ' όνεμαν «Κερασινός».
Αρχικά ήταν ο τέταρτος μήνας στο δεκάμηνο ρωμαϊκό ημερολόγιο.
Στην Ινέπολη ο Ιούνιος λεγόταν και Αϊ-Γιάννης, από τον Τίμιο Πρόδρομο και Βαπτιστή Ιωάννη του οποίου η μνήμη εορτάζεται στις 24 Ιουνίου και ήταν μεγάλη γιορτή στον Πόντο. Τη νύχτα της 23ης Ιουνίου τηρούσαν και το έθιμο του Κλήδωνα, όπου οι ανύπαντρες κοπέλες έπιναν το αμίλητο νερό. Το έθιμο είναι γνωστό και σε πολλά μέρη της Ελλάδας.
Πηγή: pontos-news.gr
Το έθιμο του Κλήδωνα - Βλάχοι Βόλου, Ιούνιος 2012
Πηγή βίντεο: Λ.Σ.Βλάχων Βόλου (youtube)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η κόσμια κριτική και η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των σχολιαστών είναι σεβαστή. Σχόλια τα οποία υπεισέρχονται σε προσωπικά δεδομένα ή με υβριστικό περιεχόμενο να μην γίνονται. Τα σχόλια αποτελούν καθαρά προσωπικές απόψεις των συντακτών τους. Οι διαχειριστές δεν ευθύνονται σε καμία περίπτωση για τυχόν δημοσίευση υβριστικού ή παράνομου περιεχομένου στα σχόλια των αναρτήσεων.Τα σχόλια αυτά θα διαγράφονται με την πρώτη ευκαιρία.