Διαβάσαμε με πολύ προσοχή το κείμενο της γλωσσολόγου επίκουρης καθηγήτριας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο κ. Μαρίας Τσίγκου και εκείνο του κ. Γ. Χατζητέγα μέλους της Συντροφιάς Βλάχων της Αθήνας, βλ.: efsyn.gr
Οι δικές μας παρατηρήσεις είναι απόρροια των επαφών μας με πολλούς φίλους μέλη Συλλόγων Βλάχων από τα βλαχοχώρια του Ελληνικού χώρου και όχι φυσικά των Σκοπίων ή της Αλβανίας.
Ν’ αναφέρουμε επίσης ότι και οι δύο είμαστε ομιλητές του ιδιώματος της ιδιαίτερης περιοχής μας το οποίο μάθαμε από τους γονείς μας με όλες τις διαφορές που δυσκολεύουν πολλές φορές την συνεννόηση διότι η βλαχική είναι ένα σύνολο από μη ομογενοποιημένα ιδιώματα κι αυτός είναι ο πλούτος της και η ομορφιά της, η διαφορετικότητα που μας ενώνει στη μία και μοναδική πατρίδα η οποία ποτέ δεν μας καταπίεσε να μη μιλούμε τα βλάχικα όπως διατείνονται ψευδώς κάποιοι!
Μέχρι πρόσφατα η Γλωσσολογία αδυνατούσε να αποφανθεί με ποια κριτήρια ο γλωσσικός κώδικας ενός πληθυσμού χαρακτηρίζεται ξεχωριστή γλώσσα και πότε διάλεκτος ή ιδίωμα. Οπότε άλλοι παράγοντες έπαιζαν σημαντικό ρόλο όπως π.χ. η πολιτική βούληση και σύμφωνα με την γνωστή ρήση του γλωσσολόγου Μαξ Βαϊνράϊχ (Max Weinreich) «Μία γλώσσα είναι μια διάλεκτος εξοπλισμένη με στρατό και ναυτικό» που τονίζει πόσο βαρύνει ο πολιτικός και κρατικός παράγοντας σε τέτοια θέματα. Και η βλαχική δεν είχε ποτέ ούτε στρατό ούτε ναυτικό διότι ουδέποτε υπήρξε έθνος Βλάχων! Οπότε το αν είναι αυτόνομη γλώσσα η βλαχική είναι η άποψη μιας μικρής μερίδας επιστημόνων των οποίων αδυνατούμε να κατανοήσουμε τα κίνητρα της διαφωνίας τους με τους υπόλοιπους.
Βεβαίως, η σύγχρονη Γλωσσολογία επιχειρεί να επιλύσει το πρόβλημα με την υιοθέτηση μιας άλλης οπτικής με την οποία προσεγγίζεται η διάκριση «γλώσσα-διάλεκτος», με την εισαγωγή της έννοιας του «γλωσσικού συνεχούς» αλλά αυτό είναι θέμα ειδικών επιστημόνων κι όχι δικό μας.
Αν η βλαχική είναι αυτόνομη γλώσσα ή διάλεκτος ή ιδίωμα κλπ. μας είναι αδιάφορο, για εμάς τους Βλαχόφωνους Έλληνες είναι η δεύτερη μητρική γλώσσα, το πολιτιστικό στοιχείο, που μας έμαθαν οι γονείς μας παράλληλα με τα ελληνικά συνεχίζοντας την προφορική παράδοση που είχαν κληρονομήσει χωρίς να έχουν σχεδόν καμμιά γνώση για τις ιστορικές συνθήκες της Ρωμαιοκρατίας που οδήγησαν τον πληθυσμό της Πίνδου να μιλάει και αυτόν τον επίκτητο γλωσσικό κώδικα γιατί ελληνικά και μιλούσαν και έγραφαν όλοι.
Αυτή τη στιγμή οι Βλαχόφωνοι Έλληνες γίνονται άλλη μία φορά θεατές στο ίδιο έργο: να γίνονται συνέδρια για ζητήματα τα οποία τους αφορούν ΧΩΡΙΣ τους ίδιους, από μικρές αλλά δυναμικές ομάδες οι οποίες σε καμμιά περίπτωση δεν δικαιούνται να επιβάλλουν την άποψή τους στην μεγάλη μάζα των Βλαχοφώνων Ελλήνων η οποία δεν συμμετέχει! Επί ενάμιση αιώνα περίπου η Ρουμάνικη προπαγάνδα προσπάθησε να τους πείσει ότι δεν είναι Έλληνες αλλά απέτυχε διότι «σκόνταψε» στην ισχυρή προσήλωσή τους στο Ελληνικό Έθνος: και είναι γνωστός ο αυτοπροσδιορισμός τους ως Βλαχοφώνων / Λατινοφώνων Ελλήνων.
Σε καμμιά περίπτωση όμως οποιαδήποτε ενέργεια που αφορά την βλαχική δεν μπορεί κατά την γνώμη μας να επιχειρηθεί επιπόλαια χωρίς να συνυπολογισθεί και το ζήτημα της Προπαγάνδας για την καταγωγή των Βλάχων. Κι αυτό διότι μπορεί να οδηγήσει σε άλλα μονοπάτια….
Η ξένη Προπαγάνδα δεν παραιτήθηκε ποτέ του σκοπού της και ανάλογα με την εποχή και τις ιστορικές συνθήκες χρησιμοποίησε κάθε μέσο για να πετύχει ν’ αποσπάσει αυτό το κομμάτι του πληθυσμού από τον Ελληνισμό διότι κατάφερε να δημιουργήσει θύλακες με υποστηρικτές της στην Βέροια και στα Γρεβενά κυρίως.
Είναι γνωστά τα θλιβερά γεγονότα κυρίως του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου με την ίδρυση της φιλοναζιστικής Λεγεώνας ΤΡΑΪΑΝ στην Βέροια και Πριγκιπάτου στην Πίνδο τα οποία αντιμετώπισαν αποτελεσματικά οι ίδιοι οι Βλάχοι!
Στον 21ο αιώνα μέχρι σήμερα, η μόνη Κυβέρνηση που μπορούσε να της είχε δώσει ένα ηχηρό ράπισμα ήταν η Κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου το 2013 όταν η Ρουμανία μας έκανε Ρουμάνους με νόμο της, αδιαφόρησε όμως με αποτέλεσμα να έχουμε την αίσθηση εμείς οι Βλάχοι ότι έχουμε επιστρέψει στην εποχή του 1912 και να πρέπει ν’ αγωνιστούμε για τα αυτονόητα!
Σήμερα μετά την αποτυχία όλων των προσπαθειών της Ρουμανίας να μας πείσει ότι είμαστε Ρουμάνοι στην καταγωγή επικρατεί καινούργια θεωρία, υποβοηθούμενη κι από γερμανικούς ναζιστικής προέλευσης οργανισμούς όπως η FUEN, αυτή της ξεχωριστής εθνότητας που εντάχτηκε στο Ελληνικό Έθνος και απολαμβάνει πλήρη δικαιώματα, ούτε Ρουμάνοι αλλά ούτε κι Έλληνες! Βέβαια το «ούτε Ρουμάνοι» είναι παραπλανητικό για να παρασύρουν αδαείς στο άρμα του αυτονομισμού που εξυπηρετεί άλλα σχέδια…
Ισχυρίζεται η κ. Μ. Τσίγκου ότι οι νεότεροι ομιλητές εκφράζουν την διάθεση και να την γράφουν και ότι αναφέρθηκε από τον κ. Σταμάτη Μπέη (του Κ.Ε.Μ.Ο.) αυξανόμενη γραπτή χρήση, λογοτεχνική παραγωγή κλπ.
Θα θέλαμε να ενημερώσουμε και τους αρθρογράφους αλλά και το κοινό σας ότι το αίτημα του εγγραμματισμού της βλαχικής είναι παλαιό και δεν είναι των Βλαχόφωνων Ελλήνων! Είναι το πάγιο αίτημα των απογόνων όλων εκείνων που παρασύρθηκαν από την ρουμάνικη προπαγάνδα στην δεκαετία του 1920, εγκατέλειψαν οικειοθελώς την Ελλάδα αποποιούμενοι εγγράφως την ελληνική ιθαγένεια, πήγαν στην Ρουμανία, εργαλειοποιήθηκαν από την Προπαγάνδα και το έθεσαν ήδη στην λεγόμενη «παρασυναγωγή» δηλ. Συνέδριο που είχε διοργανώσει το ΚΕΜΟ στη Λάρισα χωρίς τους Βλάχους το 1998!
Οι απόγονοι αυτών λοιπόν, ενσυνείδητα ανθέλληνες, υπηρετούν με κάθε μέσο τη νέα θεωρία: ούτε Ρουμάνοι – ούτε Έλληνες αλλά διαφορετική εθνοτική ομάδα! Και μετά ένα βήμα για το αίτημα της αυτονόμησης γιατί στις συζητήσεις τους καλλιεργούν τον αλυτρωτισμό!
Αυτοί λοιπόν σε συνεργασία με τους εντός Ελλάδος ελάχιστους, αλλά δυναμικούς συνοδοιπόρους τους, προωθούν τον εγγραμματισμό της βλαχικής ο οποίος είχε ήδη εφευρεθεί από τους ίδιους με την καθιέρωση του ρουμάνικου αλφάβητου στο ομογενοποιημένο ιδίωμα της Κωνστάντζας της Ρουμανίας. Διαφώνησαν με τους Σκοπιανούς και τους υπόλοιπους του εξωτερικού τους επονομαζόμενους Μακεδονοαρμάνους για το αμιγώς ρουμάνικο αλφάβητο που είχαν καθιερώσει και προτάθηκε στο Συνέδριό τους, το 1997 αν δεν κάνουμε λάθος, ένα άλλο πιο κοντά στο λατινικό χωρίς «κατσιούλες» όπως λέμε οι Βλαχόφωνοι Έλληνες περιπαιχτικά!
Αλλά όλοι μαζί συμφωνούν στην ομογενοποίηση της βλαχικής που τους βολεύει!
Έτσι, στα πλαίσια της Ε.Ε. και των προγραμμάτων για τις ολιγότερο ομιλούμενες γλώσσες κάποιοι κύκλοι του εξωτερικού σε συνεργασία ως φαίνεται με τρείς Συλλόγους μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Βλάχων (τον Σύλλογο Βλάχων Βέροιας, τον Σύλλογο Αετομηλιτσιωτών Γράμμου, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Βλάχων Διστράτου και με τρείς άλλους μη μέλη, την Συντροφιά Βλάχων Αθήνας, τον Σύλλογο Βλάχων Άνω Πορογίων και τον Σύλλογο Σαμαριναίων Κοζάνης και φυσικά το Κ.Ε.Μ.Ο. ξεκίνησαν την τελευταία 10ετία να καλλιεργούν την θεωρία του κινδύνου της εξαφάνισης της βλαχικής!
Είναι αλήθεια ότι η βλαχική όπως και άλλοι ιδίου τύπου προφορικοί γλωσσικοί κώδικες στην Ευρώπη κινδυνεύουν να εξαφανιστούν διότι έχουν εκλείψει οι λόγοι και οι αντικειμενικές συνθήκες που τους συντηρούσαν, κυρίως η γεωγραφική απομόνωση μετά την αστικοποίηση των πληθυσμών. Όπως είναι γνωστό ότι για τους ίδιους λόγους κινδυνεύουν και γραπτοί γλωσσικοί κώδικες παγκοσμίως!
Στην κίνηση αυτή εντός Ελλάδος πρωτοστατεί από πολλά χρόνια ο Σύλλογος Βλάχων Βέροιας που είναι και ο μόνος που συμμετέχει και στο λεγόμενο Μακεδοναρμάνικο Συμβούλιο και είναι γνωστές από χρόνια οι θέσεις του όπως είχαν εκφραστεί από τον κ. Δημήτρη Γκαλαϊτση σε Ημερίδα που διοργάνωσε στο Μεσολόγγι το Ιστορικό Μουσείο «Διέξοδος» στις 15 Σεπτεμβρίου 2018 και ανέφερε σε ρεπορτάζ του ο κ. Μπαμπάνης, στην παρακάτω ιστοσελίδα:
« …..Πράγματι, από την πλευρά του Ιστορικού Μουσείου «Διέξοδος» και των συνεργατών του, η παρουσίαση και περιεχόμενο ήταν άψογο, ενώ ….. από την άλλη μεριά, δηλαδή από την προβολή ενός ντοκιμαντέρ με «πρωταγωνιστή» κυρίως τον πρόεδρο του Συλλόγου Βλάχων Βεροίας Τάκη Γκαλαίτση, την άρτια παρουσίαση των εθίμων και των εντυπωσιακών τραγουδιών τους συνόδευαν και μερικές ….. παραφωνίες κατά την παρουσίαση απίθανων θεωριών και απόψεων για τους Βλάχους.
Συγκεκριμένα, μετά την κατατοπιστική ενημέρωση των ακροατών και θεατών από τον κ. Δουλιώτη προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ με συνεντεύξεις μελών του Συλλόγου Βλάχων Βεροίας, με όμορφα παραδοσιακά τραγούδια από γυναίκες και άνδρες και με έθιμα, ενώ ο πρόεδρος του Συλλόγου Τάκης Γκαλαίτσης επανέλαβε τις γνωστές απόψεις του, ότι, δηλαδή, ο βλάχικος λόγος δεν είναι διάλεκτος ή ιδίωμα, αλλά γλώσσα, «εγγραμματιζόμενη πιο αποτελεσματικά, όπως προσπάθησε να πει για να πείσει, με το λατινικό αλφάβητο ως λατινογενής γλώσσα». Σημειώνεται ότι ο κ. Γκαλαίτσης το πάει ακόμα πιο … μακριά, αφού προτείνει τη δημιουργία ενός πανεπιστημιακού τομέα βλαχολογικών σπουδών για την …«προστασία της βλαχικής γλώσσας που βρίσκεται σε κίνδυνο αφανισμού».
Και διαπιστώσαμε με έκπληξη ότι οι θέσεις αυτές είναι και οι θέσεις της Εταιρείας για την Μελέτη του Πολιτισμού των Βλάχων που ιδρύθηκε πρόσφατα και προχώρησε στην πραγματοποίηση του πρώτου της Συνεδρίου στα Ιωάννινα όπου εξετάστηκε ο εγγραμματισμός της βλαχικής με πρόσχημα την διάσωσή της. Και εξηγούμε την λέξη «πρόσχημα».
Όλοι όσοι συμμετείχαν είναι επιστήμονες οι οποίοι κινούνται στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, δηλαδή στα Βαλκάνια και οφείλουν να γνωρίζουν την ΙΣΤΟΡΙΑ της περιοχής με τις ιδιαιτερότητές της οι οποίες βασάνισαν τους πληθυσμούς με διαιρέσεις και εχθρότητες που κατέληγαν ενίοτε και σε πόλεμο.
Οφείλουν λοιπόν να γνωρίζουν ότι το γεγονός του εγγραμματισμού με τον τρόπο που τον επιχειρούν είναι παρακινδυνευμένο με απρόβλεπτες συνέπειες για τους Βλάχους διότι οι ίδιοι δεν συμμετέχουν!. Κι αυτό διότι δεν λαμβάνουν υπόψη τον πολιτικό παράγοντα της πράξης τους, δεν διαχωρίζουν έστω την θέση τους από πρακτικές της προπαγάνδας, εμφανίζονται ρομαντικοί, ακόμα κι επιπόλαιοι, ότι θα γράφουν ποιήματα και τραγούδια κι έτσι θα σωθεί η βλαχική χωρίς την μαζική στήριξη των Βλάχων οι οποίοι είναι ιδιαίτερα καχύποπτοι και προβληματισμένοι με τέτοιες κινήσεις που γίνονται χωρίς διαφάνεια!
Οι αρθρογράφοι σας μιλούν για κάποια γεγονότα τα οποία δεν καταλάβαμε αν είναι δικές τους απόψεις ή εντάσσονται στα συμπεράσματα του Συνεδρίου.
- Μιλά η αρθρογράφος σας κ. Τσίγκου για συστηματικές προσπάθειες για την γραφή της βλαχικής και για λογοτεχνική παραγωγή στην βλαχική: μήπως εννοεί τα ποιήματα και τις μεταφράσεις κάποιων έργων από ποιητές πολίτες ξένων χωρών όπως η Κίρα Μάντσου, ο Βράνα ή ο Φούκη στην κατασκευασμένη γλώσσα της Κωνστάντζας; Ποιος νοήμονας νεαρός Βλάχος θα μάθει να γράφει βλάχικα για να διαβάζει μεταφράσεις του Καβάφη στα βλάχικα που έφτιαξαν οι προαναφερόμενοι τη στιγμή που γνωρίζει άριστα ελληνικά; Οπότε αυτή η μετάφραση τί σκοπούς εξυπηρετεί; Την επίπλαστη δημιουργία λογοτεχνίας σε γλώσσα με ανύπαρκτο κοινώς αποδεκτό αλφάβητο;
-Ως προσπάθειες εννοεί η αρθρογράφος σας τις επιγραφές σε μία εικόνα ή στο βάζο του Σιμότα; Μα αυτές είναι με ελληνικό αλφάβητο! Η την γραμματική του Μποϊατζή που είναι κι αυτή σε ελληνικό αλφάβητο γεμάτη δακορουμανισμούς;
- Μιλά ο αρθρογράφος σας κ. Χατζητέγας για «αναρίθμητα βιβλία, γραμματικές, λεξικά και λογοτεχνικά πονήματα που αποτυπώνουν την αγωνία και την ευτυχία των προγόνων μας»! Αλήθεια πού υπάρχουν όλα αυτά και σε ποιο από τα ιδιώματα τα οποία παραδέχεται ο ίδιος και ζητάει συστηματική διδασκαλία, έδρα Βλαχικών Σπουδών σε Ήπειρο ή Μακεδονία, κλπ. Σε συγκεκριμένο ιδίωμα την ονειρεύεται την Έδρα ή στην ομογενοποιημένη των Μακεδοναρμάνων;
- Μιλά ο αρθρογράφος σας για «δεδομένη χρηματοδότηση από οικονομικά επιφανείς Βλάχους που έχουν εκπεφρασμένη επιθυμία της ιστορικής συνέχειας με τους μεγάλους ευεργέτες των γραμμάτων της χώρας»! Αγνοεί ή κάνει πως αγνοεί ότι ΌΛΟΙ οι Ευεργέτες έδωσαν τις περιουσίες τους στο Ελληνικό Κράτος για την προώθηση των ελληνικών γραμμάτων γιατί αυτό θεωρούσαν ως Έθνος τους; Ούτε στα βλαχοχώρια τους δεν έδωσαν χρήματα για τα ανύπαρκτα βλάχικα γράμματα! Μήπως για λόγους διαφάνειας να μαθαίναμε και εμείς οι Βλάχοι ποιοί είναι αυτοί οι επιφανείς Βλάχοι που διαθέτουν τόσο χρήμα για προώθηση της γραπτής βλαχικής;
- Εκθειάζει ο αρθρογράφος σας το μηχανικό ανάλογο σύστημα των Σκοπίων όπου η γλώσσα διδάσκεται επισήμως: γιατί δεν μας εξηγεί και ποια κατασκευασμένη γλώσσα διδάσκεται στα Σκόπια; Την ίδια θέλει να διδαχτεί και στην Ελλάδα;
- Ο αρθρογράφος σας ζητάει από την Ελλάδα στα πλαίσια των διακοσίων χρόνων από την Επανάσταση να σεβαστεί τους θεμελιωτές της σύγχρονης ελληνικής κοινοπολιτείας!!! Άλλαξε το Σύνταγμα και το πολίτευμα της χώρας μας και γίναμε «Κοινοπολιτεία»; Δεν φαντάζομαι να αγνοεί τον όρο της λέξεως, άρα τον χρησιμοποιεί ενσυνείδητα για να υποδηλώσει έθνος ή κράτος Βλάχων; Το Πριγκιπάτο της Πίνδου εννοεί;
- Και τέλος στο υστερόγραφό του ο αρθρογράφος σας έβγαλε και το πόρισμα ότι η βλαχική/αρωμουνική είναι αυτόνομη και ισότιμη γλώσσα με τις ευρωπαϊκές των Κρατών- Εθνών!
Αυτό το τελευταίο μας έκανε να ανατρέξουμε στις εργασίες του Συνεδρίου της Εταιρείας στα Ιωάννινα. Από την μελέτη τους προκύπτουν καινούργια ερωτήματα τα οποία αιωρούνται χωρίς συγκεκριμένη απάντηση από τους εμπλεκόμενους παρά μόνο αοριστίες.
Κανένας από τους δύο αρθρογράφους δεν ανέφερε το πραγματικό κλίμα που επικράτησε εκεί, τις διαφωνίες και τις αψιμαχίες μεταξύ του κ.. Ντίνα με τους κ.κ. Δασούλα – Μπέη οι οποίοι έχουν δημιουργήσει κανόνες για την εκμάθηση και δικής τους έμπνευσης αλφάβητο χωρίς συνεργασία μεταξύ τους και προσπαθούν να επιβάλλει ο καθένας την δική του άποψη ούτε την αψιμαχία του κ. Ντίνα με τον κ. Δημ. Γκαλαϊτση για τις μεθόδους εκμάθησης της βλαχικής σε τέτοιο σημείο ώστε αναγκάστηκε ο κ. Νιτσιάκος να επέμβει κατευναστικά!
Αυτή η διάσταση απόψεων όπως εκδηλώθηκε ομολογούμε ότι μας προβλημάτισε έντονα για το ποιοι είναι οι πραγματικοί σκοποί της ίδρυσης της εν λόγω Εταιρείας και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η βλαχική μπορεί να γραφεί με περισσότερα του ενός αλφάβητα! Μήπως με πέντε ή έξη ή ακόμα καλύτερα ένα για κάθε ιδίωμα;
Η διάσωση της προφορικής και μη ομογενοποιημένης γλώσσας των Βλάχων, η οποία πράγματι συρρικνώνεται αλλά έχει μελετηθεί κι αναλυθεί επαρκώς τον προηγούμενο αιώνα από έγκριτους επιστήμονες ελληνικών και ξένων Πανεπιστημίων μπορεί άριστα να γίνει μόνο με οπτικοακουστικά μέσα που είναι πλούσια στην εποχή μας, με την επαφή με φυσικούς ομιλητές σε κάθε Σύλλογο που συνάδουν και με τον πατροπαράδοτο τρόπο που διαδιδόταν από γενιά σε γενιά.
Τα έχουμε εξαντλήσει όλα αυτά ώστε να θεωρούμε ότι ΜΟΝΟ η γραφή θα την σώσει; Πώς μπορεί να σωθεί η βλαχική με την γραφή αλλά χωρίς την ευαισθητοποίηση των νεότερων γενεών η οποία ευαισθητοποίηση μπορεί να επιτευχθεί ΜΟΝΟ ενδο-Συλλογικά διότι αν επικαλεστούμε συναισθηματικούς λόγους, τί λόγους μπορεί να έχει ο Καλαμπακιώτης να μάθει το ιδίωμα των Σερρών ή μία ομογενοποιημένη εκδοχή της βλαχικής; Κι αυτό τη στιγμή που δεν μαθαίνει στα παιδιά του ούτε το δικό τους ιδίωμα;
Γιατί τόσα χρόνια οι επιστήμονες της Εταιρείας Μελέτης δεν ήρθαν σε επαφή με τους Συλλόγους των Βλάχων που είναι ενταγμένοι στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλόγων Βλάχων να τους ενημερώσουν και να το συζητήσουν μαζί τους; Ο κ. Νιτσιάκος ο οποίος ήταν και ο κατευναστής των εντάσεων στο Συνέδριο ανέφερε ότι λυπάται που ο Πρόεδρος της Π.Ο.Π.Σ.Β. δεν παραβρέθηκε, μπορεί να δημοσιοποιήσει την επιστολή με Αρ..Πρωτ.. την οποία του είχε στείλει για να ενημερωθούμε όλοι για το τί ακριβώς συμβαίνει;
Από την ανάγνωση των απόψεων της κ. Τσίγκου μας προβλημάτισαν και τεχνικά θα λέγαμε θέματα γιατί δεν καταλάβαμε πέρα από το ωραίο ευχολόγιο για την διάσωση της προφορικής βλαχικής τις αποφάσεις που πάρθηκαν:
1) Ποιοι θα την κάνουν και με ποια εμπειρία; Με ποια πιστοποίηση και ποιος τελικά σ’ αυτή τη χώρα αποφασίζει για τέτοια θέματα; Η Ακαδημία Αθηνών τί ρόλο παίζει;
2) Γιατί στην ουσία προχωρούν στον εγγραμματισμό χωρίς την συμμετοχή της μάζας των Συλλόγων Βλάχων; Η πρωτοβουλία 5 ή 6 Συλλόγων σε επίπεδο 130 και πλέον Συλλόγων Βλάχων πανελληνίως φαίνεται αμελητέα αλλά είναι περίεργη όταν φαίνεται να επικροτείται κυρίως από άτομα του εξωτερικού.
3) Πόσες εκδοχές αλφάβητου τελικά προτάθηκαν και ποιος ειδικός επιστήμονας είναι ο συντάκτης της πρότασης των έξη Συλλόγων;
4) Η Γραμματική της κοινής Κουτσοβλαχικής των Κατσάνη – Ντίνα υπάρχει από το 1990, ποιά ήταν τόσα χρόνια η ανταπόκριση των νέων βλαχικής καταγωγής για την εκμάθηση της βλαχικής σε γραπτή μορφή με το συγκεκριμένο αλφάβητο;
5) Γνωρίζουν πόσα ακριβώς είναι τα ιδιώματα βλαχικής που υπάρχουν στην Ελλάδα και πόσα χρόνια χρειάζονται μόνο για την καταγραφή τους;
6) Ποιος ακριβώς είναι ο πραγματικός στόχος του εγγραμματισμού; Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ή κάτι άλλο;
7) Μήπως τελικά έχουν ως στόχο την φημολογούμενη δημιουργία ενός Παν-Βαλκανικού Οργάνου με έδρα μάλλον εκτός Ελλάδος; Ρωτήθηκαν οι Βλαχόφωνοι Έλληνες αν επιθυμούν να συμμετάσχουν σε κάτι τόσο επικίνδυνο τη στιγμή που υπάρχουν ήδη όργανα όπως η Π.Ο.Π.Σ.Β. και η Παγκόσμια Βλαχική Αμφικτιονία που τους εκφράζουν στην συντριπτική πλειοψηφία τους; Το ότι διαφωνούν στην ουσία τρεις ή τέσσερις Σύλλογοι δεν δικαιολογεί το εγχείρημά τους.
Η αίσθηση απ’ όλα αυτά είναι ότι αφού απέτυχαν να επιβάλλουν μειονότητα Βλάχων άνωθεν με τις αποφάσεις της Ε.Ε., προσπαθούν να «δημιουργήσουν» τις προϋποθέσεις από χαμηλά ώστε κάποια στιγμή ν’ αναγνωριστεί εκ των πραγμάτων βλάχικη μειονότητα στην Ελλάδα παρουσιάζοντας γραπτή γλώσσα και λογοτεχνία!
Υ.Γ. Όσον αφορά την Εταιρεία Μελέτης του Πολιτισμού των Βλάχων θα συνιστούσαμε πλήρη διαφάνεια με την δημοσίευση ολόκληρου το Καταστατικού της ίδρυσης του φορέα με τα Ιδρυτικά μέλη διότι σύμφωνα με τις φήμες που κυκλοφορούν υπάρχουν ονόματα – εκπλήξεις και μάλιστα με δυσάρεστους συνειρμούς για εμάς τους Βλάχους!
Και οι Βλαχόφωνοι Έλληνες έχουν δικαίωμα στην αλήθεια τη στιγμή που όλα γίνονται στο όνομά τους.
Ευχαριστούμε για την φιλοξενία
Λίτσα Αναστασίου (Συνταξ. εκπαιδευτικός, πρ. Πρόεδρος Ομοσπονδίας Ορεινής Καλαμπάκας)
Μιλτιάδης Πιτούλης (Υποστράτηγος ε.α.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η κόσμια κριτική και η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των σχολιαστών είναι σεβαστή. Σχόλια τα οποία υπεισέρχονται σε προσωπικά δεδομένα ή με υβριστικό περιεχόμενο να μην γίνονται. Τα σχόλια αποτελούν καθαρά προσωπικές απόψεις των συντακτών τους. Οι διαχειριστές δεν ευθύνονται σε καμία περίπτωση για τυχόν δημοσίευση υβριστικού ή παράνομου περιεχομένου στα σχόλια των αναρτήσεων.Τα σχόλια αυτά θα διαγράφονται με την πρώτη ευκαιρία.